Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

20 miljoner i böter för SLL “ett lågvattenmärke”

Stockholms läns landsting, SLL, har ännu en gång dömts att betala upphandlingsskadeavgifter. Den här gången på 20 miljoner kronor och böterna gäller två avtal som inte föregåtts av annonsering. Finanslandstingsrådet Irene Svenonius, M, är kritisk till SLL:s hantering och kallar det hela för ett lågvattenmärke.

| 2017-06-20

Sedan 2013 har ett tiotal upphandlingar hamnat i rätten och SLL har redan betalat över 17 miljoner kronor i böter. Nu är det alltså dags igen.

Bakgrunden är att Konkurrensverket lämnat in en ansökan om upphandlingsskadeavgift för att de menat att SLL brutit mot 15 kap. 4 § LOU. Den 11 januari 2016 ingick SLL avtal om tillhandahållande av tjänster inom medicinsk radiologi till primärvård, geriatrik, psykiatri och privata specialistläkare med Aleris Diagnostik respektive Praktikertjänst
Röntgen utan föregående annonsering. Förvaltningsrätten har haft att ta ställning till respektive avtal var för sig och fällt dom i mål nummer 27373-16 (pdf), gällande Praktikertjänst och mål nummer 27377-16 (pdf) gällande Aleris.

Konkurrensverket har hävdat att eftersom det saknades förutsättningar för ett icke annonserat förfarande utgör avtalet en otillåten direktupphandling.

För båda leverantörerna löpte huvudavtalet ut i slutet av december 2015 och förlängdes 29 september 2015 genom att hälso- och sjukvårdsförvaltningen inom SLL beslutade om att godkänna att avtalen förlängdes.

SLL menar att det funnits synnerliga skäl enligt 15 kap. 3 § andra stycket LOU och att de därför inte varit skyldiga att annonsera ut upphandlingen.

De anser också att det saknas laglig grund för förvaltningsrätten att besluta att SLL ska betala upphandlingsskade­avgift.

“Upphandlingar av vårdutbud som stödjer patientsäkerheten, patientkontinuiteten och effektiv behandling förutsätter utredning av komplexa frågeställningar och förändringar av existerande vårdstrukturer vilket kräver tid. De flesta vårdavtal som berörs av förändringarna enligt framtidsplanen är anpassade och klara. För några vårdområden innebar dock planerat införandedatum att en viss överbrygg­ning genom förlängning av befintliga vårdavtal behövdes, annars riskerade dessa vårdområden att sakna tillräckligt vårdutbud under en viss tid. Otill­räckligt vårdutbud ökar risken för längre väntetider och försvårar upprätt­hållandet av patientkontinuiteten”, skriver SLL i sin inlaga till rätten.

De menar vidare att det har hela tiden varit SLL:s syfte och avsikt att upphandla tjänsterna inom medicinsk radiologi på nytt så snart de grundläggande förutsättningarna för åtagandet blivit klarlagda.

“Det aktuella avtalet ingicks enbart för ett år och i syfte att temporärt och nödvändigt möta vårdbehovet samt för att undvika ett avtals­löst tillstånd i avvaktan på att tjänsterna upphandlas”, skriver SLL.

Dessutom anser SLL att den preventiva effekten med upphandlingsskadeavgift inte uppnås eftersom SLL:s syfte hela tiden har varit att upphandla enligt LOU, och SLL genomför nu en upp­handling av de aktuella tjänsterna.

SLL menar att de försökt gynna lika konkurrens­villkor så långt det går och har vidtagit de åtgärder som varit möjliga utan att riskera patientsäkerheten.

“En upphandlingsskadeavgift om 10 000 000 kr skulle inte vara effektiv proportionerlig eller preventiv i detta fall och en  sådan avgift bör sättas till ett väsentligt lägre belopp. Det i målet aktuella tilläggsavtalet och tilläggsavtalet med ett annat bolag avser tillhandahållande av tjänster inom medicinsk radiologi. Förlängning­arna har gjorts under samma förutsättningar och de avser samma begränsade avtalstid. Vid bestämmande av en eventuell upphandlingsskadeavgift bör hänsyn tas till att det är fråga om en handling från SLL:s sida och en even­tuell upphandlingsskadeavgift bör som högst uppgå till 10 000 000 kr för hela direktupphandlingen”.

Det anser dock inte rätten. Liksom i andra, liknande utslag pekar förvaltningsrätten på att SLL haft god tid på sig att planera för ett offentlig upphandling enligt LOU.

“I målet har framkommit alt SLL i vart fall i sedan 2008, när huvudavtalet ingicks, har känt till att avtalet löpte ut senast i december 2015. Det fanns därmed god tid för SLL att planera och genomföra en upphandling av de aktuella tjänsterna. Förvaltningsrätten anser därmed att det inte har varit fråga om en sådan situation som innebär att det har funnits synnerliga skäl för direktupphandling. Vad SLL har anför ändrar inte denna bedömning”, skriver rätten i sin dom.

Om SLL i sin inlaga inte anser att rätten haft rätt att döma ut upphandlingsskadeavgiften, är finanslandstingsrådet mer självkritisk.

– Vi ska följa upphandlingslagstiftingen. Varje bot är ett slöseri med skattepengar. Därför är det ett lågvattenmärke, säger Irene Svenonius, M, till Upphandling24.

Hon tycker att det som hänt är oacceptabelt.

– Visst kan man undantagsvis ha olycksfall i arbetet, men man har inte börjat upphandlingen i tid, inlett processen för sent, insett man man riskerar att stå utan avtal och direktupphandlat. I inlagan har man försökt hitta argument för att det varit mindre felaktigt, med det är ingen ursäkt utan en förklaring, säger Irene Svenonius.

Kritiken mot hanteringen är hård.

– Lagstiftningen i de här fallen är solklar och domskälen tydliga. Om man på hälso- och sjukvårdsförvaltningen svävat i osäkerhet om man vad som gäller vet man besked nu, säger Irene Svenonius som tänkt sätta stopp för detta i framtiden.

– Vi måste ha en avtalsdatabas som gör att vi i framtiden ska gå igång med upphandling i god tid. Efter sommaren är dessutom våra vaktposter på plats och direktupphandlingar blir ett undantag som ska motiveras i varje enskilt fall. Med ökad offentlig upphandling får vi bättre kvalitet och bättre priser, sammanfattar Irene Svenonius.

SLL ville att de två ärendena skulle behandlas som en handling där endast en upphandlingsskadeavgift skulle dömas ut. Förvaltningsrätten tog dock ingen notis om detta.

Eftersom avtalens storlek är cirka 200 miljoner kronor respektive ungefär 290 miljoner kronor och eftersom SLL dömts för liknande direktupphandlingar tidigare, sätter förvaltningsrätten summan i vardera domen till den högsta som år att döma ut, tio miljoner kronor i respektive ärende, alltså tjugo miljoner kronor.

Läs mer: UpphandlingsskadeavgiftVård och omsorg DirektupphandlingStockholms Läns LandstingUpphandlingsskadeavgift

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »