Det blir Alstom som får leverera det nya systemet för nationell trafikledning till Trafikverket. Konkurrerande Ansaldo försökte få Högsta förvaltningsdomstolen att ändra kammarrättens dom, men något prövningstillstånd meddelades inte från högsta instans.
Oenigheten beror på att Alstom har använt sitt internationella moderbolag Ferroviaria som garant i upphandlingen som genomförts enligt LUFS. Själva anbudet lämnades dock in av det svenska bolaget.
Ansaldo poängterar att det är ett konsortium mellan Alstom Ferroviaria och Alstom Transport som ansökt om och därefter blivit inbjudna att delta i upphandlingen. I och med att endast Alstom Transport står som avsändare i anbudsformuläret borde anbudet, enligt Ansaldo, ha diskvalificerats.
Såväl Trafikverket som Alstom hävdar att det på andra sätt framgår, av bland annat prismodell och förhandlingsloggar, att konsortiet står bakom anbudet.
Kammarrätten drar slutsatsen att anbudet kommer från Alstom Transport. Därmed har Trafikverket brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens eftersom detta bolag inte på egen hand var kvalificerat. Att representanter från Ferroviaria deltagit under hela upphandlingsförfarandet föranleder ingen annan bedömning.
Ändå avslås överprövningen. Enligt domen (pdf) har Ansaldo inte klargjort eller konkretiserat på vilket sätt som bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada. I och med att Ansaldo inte uppfyllt vissa krav genomförde Trafikverket inte någon slutlig utvärdering av bolagets anbud.
För att Högsta förvaltningsdomstolen ska lämna prövningstillstånd krävs förbiseende eller misstag i kammarrätten eller att ett klargörande är av betydelse för rättstillämpningen.
Klantigt av inblandade på Trafikverket. Nästan som man tror att man inte vill att företag med verksamhet i Sverige ska få chansen så man bortser ifrån upphandlingsreglerna. Kanske de på Trafikverket hellre åker på möte i utlandet än inom Sverige så Ansaldo och övriga anbudsgivare som finns i landet var aldrig aktuella.