Sveriges Åkeriföretag håller inte helt med regeringen om färdplanen för offentlig upphandling. I sitt svar hoppas landets åkare att miljö och socialt hållbara villkor ska få större fokus i framtida upphandlingar.
Erika Svanström, samhällspolitiskt ansvarig hos Sveriges Åkeriföretag, vill se ökad användning av Miljöstyrningsrådets och Q3:s handledningar och rekommendationer.
– Vi har medlemmar som avstår från att lämna anbud på grund av hur detaljkraven formulerats, i kombination med att aktörer lägger orimligt låga anbud i förhållande till uppdragens komplexitet. På så sätt slås seriösa åkare ut.
Hon menar att fokus måste flyttas från teknikdetaljer till funktionsinriktade upphandlingar:
– Vi vill att hållbara värden ska värderas högre i enlighet med befintlig lagstiftning.
Transportnäringen är gränslös i bemärkelsen nationsgränser och just transporter hör till de upphandlingar som ofta överprövas. Åkeriföretagen poängterar att offentlig sektor behöver ta ett större ansvar för sina transportköp.
– Trots tydliga krav och stark styrning i inledningsskedet så förekommer inga uppföljningar av hur avtalet fungerar och följs. Det måste ske en förändring, säger Erika Svanström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer