– Att hela tiden uppleva att man ligger efter kan påverka både arbetsglädjen, hälsan och produktiviteten. Om du känner dig för stressad – prata med din chef och arbeta tillsammans för att lösa situationen, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.
Nästan en tredjedel av svenskarna, 31 procent, känner sällan eller nästan aldrig att de har hunnit med vad de borde när de går från jobbet. Det är en betydande ökning jämfört med för fyra år sedan, då motsvarande siffra var 23 procent. Samtidigt upplever endast en fjärdedel av svenskarna, 25 procent, att de sällan eller aldrig är stressade på jobbet.
– Att se till att medarbetarna trivs och mår bra på jobbet är en framgångsfaktor. Ett bra arbetsklimat ger anställda som är mer kreativa, engagerade och effektiva, säger Monica Längbo.
Ett par tips: Så gör du för att stressa mindre på jobbet
- Organisera mera
Börja arbetsdagen med att klara av den jobbigaste uppgiften. Avsluta med att skapa en att göra-lista inför morgondagen så kan du koppla av när du lämnar jobbet. - Sätt realistiska mål
Ibland beror tidspressen varken på personalbrist eller oförstående chefer, utan på de krav vi ställer på oss själva. Påminn dig själv om att du inte behöver säga ja till allt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer