Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alltför vida viktningsintervaller innebär bristande transparens

Juridisk krönikaUpphandlande myndigheter får vikta tilldelningskriterier inom intervall med en lämplig största tillåten spridning. I en färsk dom från Kammarrätten i Jönköping underkändes dock en viktningsmodell som inte befanns vara i enlighet med transparensprincipen. Läs Erik Gadmans och Livia Elveljungs krönika.

| 2018-04-24
Erik Gadman och Livia Elveljung.

När grunden för utvärdering av anbud är ”bästa förhållandet mellan pris och kvalitet” eller ”kostnad” ska tilldelningskriterierna enligt 16 kap. 6 § Lagen om offentlig upphandling viktas inbördes. Det innebär att upphandlande myndighet ska rangordna kraven utifrån den vikt som myndigheten tillmäter respektive krav.

Kriterierna får enligt samma bestämmelse viktas inom intervall med en lämplig största tillåten spridning, även om detta i praktiken inte förekommer särskilt ofta. I förarbetena anges som exempel att viktningen av två tilldelningskriterier kan bestämmas till 70 procent respektive 30 procent.

Om kriterierna viktas inom intervall kan intervallet exempelvis vara en spridning mellan 60 och 70 procent respektive 40 och 30 procent.

Det följer dock av de allmänna principerna, och konstaterades i förarbetena till den tidigare gällande Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, att intervallen inte får vara så stora att informationen i realiteten förlorar sin betydelse, eller ger myndigheten fritt skön vid utvärderingen.

Även i doktrinen har det ifrågasatts hur stort spelrum intervallen kan ge myndigheten utan att bryta mot de grundläggande principerna. Ett alltför stort intervall minskar förutsebarheten, vilket kan medföra att upphandlingen inte är i linje med transparensprincipen.

Kammarrätten i Jönköping bedömde tidigare i april (mål nummer 3257-17) om det var tillåtet med de intervall som använts i en upphandling av slamtömnings- och spoltjänster. Upphandlande myndighet hade angivit följande viktningsintervall i upphandlingsdokumentet:

  1. Pris, anbudspoängen viktas med 60-80 procent;
  2. Kvalitet: referens, anbudspoängen viktas med 10-20 procent; och
  3. Kvalitet: beskrivning av utförande av uppdrag, anbudspoängen viktas med 10-20 procent.

I den slutliga utvärderingen kom priset att viktas till 70 procent, kvalitet/referenser till 20 procent och kvalitet/beskrivning till 10 procent.

Enligt kammarrättens mening hade dessa viktningsintervall, trots att de befann sig inom den i förväg angivna spridningen, sammantaget en så stor spridning att anbudsgivarna inte hade kunnat förutse hur utvärderingen av anbuden skulle ske.

Intervallerna föll alltså inte inom ramen för ”lämplig största tillåtna spridning”. Upphandlingsdokumentet brast därmed i förhållande till 16 kap. 6 §, men även i förhållande till transparensprincipen.

Utfallet blev att upphandlingen måste göras om.

Fallet kan tjäna som påminnelse om att intervall är tillåtna, men att upphandlingsdokumenten måste utformas så att anbudsgivarna får nödvändig insyn in och möjlighet att förutse hur utvärderingen kommer att gå till.

Ett praktiskt råd till upphandlare är att ju större intervall som tillämpas, desto större blir sannolikt kraven på transparens såvitt avser upphandlingsdokumenten i övrigt.

En myndighet som överväger att använda sig av intervaller kan alltså behöva lägga särskild kraft på tydlighet och transparens vid utformningen av upphandlingsdokumenten.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Köpte slottsmöbler fel
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Byggtvist kostar 88 miljoner

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta

Läsarnas åsikter

Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026