Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Analysera elektrifieringens fördelar”

DebattNyligen presenterades en studie som beskriver dåliga arbetsförhållanden och risk för tvångsarbete inom produktionen av batterier och batterikomponenter i Kina. Vi har med obehag tagit del av rapporten. Elbussar är en del av den trafik som vi och våra branschkollegor bedriver, skriver tre av de största aktörerna på den svenska kollektivtrafikmarknaden.

| 2023-12-12
Martin Pagrotsky, vd, Nobina Sverige, Anna Höjer, vd, Transdev Sverige, och Per Thorsell, vd, Bergkvarabuss.

Vi anser att uppgifterna bör bli en väckarklocka för hela den svenska kollektivtrafikbranschen. Det är hög tid att samla både trafikföretag, busstillverkare och beslutsfattare i de svenska regionerna för att hitta hållbara lösningar för kommande upphandlingar.

Vi har i dag enats om att låta finansiera en djupare analys av hur elektrifieringen kan fortsätta utan att riskera brott mot mänskliga rättigheter eller skapa monopolliknande situationer på marknaden genom att stänga ute över 70 procent av världens batteriproduktion.

Vi rekommenderar att Svensk Kollektivtrafik gör gemensam sak med oss leverantörer och inväntar slutsatserna för att kunna enas om en väg framåt. Om detta har vi tillskrivit samtliga Sveriges regioner.

För klimatets räkning är kollektivtrafiken och busstrafiken i Sverige ett föredöme redan i dag. Hela 95 procent av den svenska busstrafiken är fossilfri. Att gå från grön omställning till hållbar omställning kräver en samlad strategi som inbegriper sociala villkor, livscykelanalyser och marknadsförutsättningar för produktion av batterier.

I de upphandlingar som svenska regioner är på väg att inleda avgörs vilka fordon som ska användas i trafiken under de kommande tio åren. Hos flera av regionerna är planerna på elbussar uttalade och en förväntad del av kravbilden.

För att kunna säkerställa att elbussar är en del av den hållbara lösning vi vill att de ska vara, behöver hänsyn tas till en mycket komplex leverantörskedja som är svår att följa upp. Upphandlingsmyndigheten anger att ett elfordon består av cirka 30 000 komponenter från nära 6 000 olika leverantörer i olika länder. Där dagens upphandlingsverktyg varken är transparenta, tydliga eller tillräckliga.

I stället skapas risk för godtycke där inte ens de stora oberoende revisions- och certifieringsorganen anser det möjligt att följa upp eller ens tolka vad som förväntas. Förenklat handlar det om upphandlingsprinciper som inte följs och där stora osäkerheter gör att marknaden inte vet vad som är efterfrågat.

Det är inte hållbart när bussar och fordon för kommande tio år ska handlas upp och när 70 procent av världsmarknaden för batterier kommer från Kina.

Att stoppa batterier eller bussar tillverkade i ett visst land innebär inte stopp för batterier eller batterikomponenter tillverkade med samma förutsättningar. Risker för brott mot mänskliga rättigheter och miljöproblem finns både kopplat till gruvdrift, raffinering och tillverkning av komponenter. Företag arbetar världen över med att förbättra transparensen och spårbarheten i leveranskedjorna, men utmaningar återstår för att säkra en mer noggrann spårning och certifiering.

Här finns också en risk att nya, otydliga krav på bussarnas ursprung skapar stora fördyringar för svensk kollektivtrafik när marknaden begränsas till aktörer som i praktiken ges ensamrätt på att leverera elbussar i Sverige. Det skulle leda till dramatiska kostnadsökningar, med färre bussavgångar och lägre turtäthet som resultat.

Samtidigt pågår en snabb och omfattande utbyggnad av batteriproduktion över världen och i Europa, inte minst i Sverige. Sanktioner och krav på demokratiska processer och mänskliga rättigheter världen över gör det varje dag lite lättare att köpa produkter som säkerställer att människor arbetar och bor under sunda levnadsförhållanden. Här finns mycket att lära av och förstå för att kunna ställa adekvata och relevanta upphandlingskrav framöver.

Elektrifieringen är och bör förbli en central del av samhällets omställningsplaner för att åstadkomma nollutsläpp och bullerfria stadsmiljöer. Det är en utveckling som både vi och resenärerna håller högt.

Tillsammans har vi dock kommit till slutsatsen att elektrifieringens många fördelar skulle må bra av en tids djupare analys, för att kunna resultera i en gemensam strategi över hela landet. Detta har vi i dag tillskrivit samtliga Sveriges regioner, men det tydliga målet om ett gemensamt arbete kring upphandlingsprinciper för hållbar omställning.

Martin Pagrotsky
Vd, Nobina Sverige
Anna Höjer
Vd, Transdev Sverige
Per Thorsell
Vd, Bergkvarabuss

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Analysera elektrifieringens fördelar”"

  1. Anders skriver:
    12 december, 2023 kl. 22:29

    Se http://www.ridecake.com
    Makka LCA borde vara möjligt att genomföra även på ett bussbatteri som är det som är den största skillnaden jämfört med en ICE driven buss.
    Kanske även elmotorerna ska inkluderas i LCA.
    Som ni ser så blir LCA olika beroende påvar Makka körs vilket även bör gälla batteri+motorer för en elbuss.

  2. Jonte skriver:
    15 december, 2023 kl. 08:47

    Det vore klädsamt och nödvändigt att även analysera elekrifieringens nackdelar i högre grad! Att brytning av material till batterier mm innebär stora ingrepp i naturen och miljön är ju ingen hemlighet och negativa aspekter såsom denna glöms ju ofta bort i den okritiska “halleluja-stämning” som präglar omvandlingen till elfordon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026