Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Arbeta mer med avtalet

Juridisk krönikaBjörn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar kring vikten av att arbeta mer med avtalet, och behovet av goda exempel. I förra krönikan skrev de om att det ibland är svårt att vid upphandlingstillfället veta om man väljer rätt leverantör. Ofta vet man först när tjänsten påbörjas om det är rätt.

| 2018-04-10
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

 Med konstaterandet ovan blir avtalet en central del av upphandlingen, som kräver långt mer fokus än vad som ofta är fallet.

Så länge som avtalets villkor är kopplade till behovet finns få konflikter med LOU. Saknas denna koppling däremot, kommer en risk för brott mot proportionalitetsprincipen att uppstå. I övrigt kan allt fokus läggas på att skriva ett avtal som är balanserat, affärsmässigt och som kan fungera under hela avtalsperioden.

Ett bra avtal utgår från den tjänst som ska levereras. Kravspecifikationen kommer att vara central, där villkoren i avtalet kommer att peka på kravspecifikationen.

Hur mycket som kommer att behöva visas angående uppfyllandet av kravspecifikationen redan i upphandlingen kommer att variera. Det kan ofta finnas en poäng med att be leverantören beskriva utförandet, det vill säga hur något ska utföras för att kravet ska realiseras.

Genom en sådan beskrivning får upphandlaren något att hålla fast leverantören vid under utförandet. Det ger naturligtvis även en möjlighet att verifiera om leverantören har uppfattat uppdraget rätt, det vill säga om det som föreslås genomföras sannolikt leder till framgång.

Kravspecifikationen, eller leverantörens beskrivning av densamma, räcker dock inte. Det behövs ett genomtänkt avtalsdokument, som beskriver konsekvenserna av vad som händer om arbetet inte leder till önskat mål eller resultat.

Eller till och med vad som händer om de uppsatta målen/resultaten överträffas. Kanske finns det ett incitament att hämta för leverantören. ”Bör-krav” som inte enbart ger en rätt att leverera utan som har en konkret koppling till utförandet.

Samtidigt finns i många fall en möjlighet att ställa upp en avtalsreglering som hanterar en snabb avveckling av tjänsten genom en ensidig eller ömsesidig rätt att säga upp avtalet med ett visst antal veckor eller månaders varsel.

Med en sådan reglering, skriven på ett bra sätt, kommer endast seriösa leverantörer som verkligen tror på sin kompetens och idé att leverera.

Sannolikt till marknadsmässiga priser eftersom den som lämnar ett (onormalt) lågt pris för att sedan leverera till ett annat, kommer att få sitt avtal avslutat.

I andra fall är det inte möjligt att ha en rätt att avsluta avtalet, eftersom leveransen är långsiktig. Det kräver såklart ett annat arbete där upphandlaren, förmodligen tillsammans med marknaden, utformar ett avtal med en tydlig eskaleringstrappa och sanktioner.

Vad står egentligen emellan oss och ett sådant sätt att arbeta? Två huvudsakliga frågor, tror vi.

Den ena är att arbetssättet kräver ett ökat inslag av funktionskrav för att fungera som avsett. Så här långt har det visat sig att funktionskrav inte förekommer i särskilt många upphandlingar. Exempel finns, men är än så länge för få.

Samtidigt omfattas de flesta upphandlande myndigheter av offentlighetsprincipen, vilket innebär att det skulle vara fullt möjligt att samla de exempel som finns. En tidskrävande uppgift, såklart, men den skulle sannolikt ge stora positiva effekter.

Den andra är frågan om uppföljning. Uppföljning tar tid i anspråk och sker alltför sällan. Med ett synsätt där avtalet står i centrum, krävs en kontinuerlig uppföljning på ett annat sätt än vad som kanske sker i dag. Även här finns goda exempel som bara väntar på att sammanställas.

Det finns alltså en tröskel att ta sig över, men bakom den finns det rimligtvis en stor potential i form av att på riktigt fokusera på affären och att uppnå eftersträvat mål/resultat.

Är tiden mogen? Med de utmaningar som finns i samhället kring bristande resurser finns det ingen bättre tid. Få saker är enkla att göra, men just den här frågan blir inte enklare om vi väntar. Vem blir först att lyfta fram ett bra exempel?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026