Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Arbeta mer med avtalet

Juridisk krönikaBjörn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar kring vikten av att arbeta mer med avtalet, och behovet av goda exempel. I förra krönikan skrev de om att det ibland är svårt att vid upphandlingstillfället veta om man väljer rätt leverantör. Ofta vet man först när tjänsten påbörjas om det är rätt.

| 2018-04-10
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

 Med konstaterandet ovan blir avtalet en central del av upphandlingen, som kräver långt mer fokus än vad som ofta är fallet.

Så länge som avtalets villkor är kopplade till behovet finns få konflikter med LOU. Saknas denna koppling däremot, kommer en risk för brott mot proportionalitetsprincipen att uppstå. I övrigt kan allt fokus läggas på att skriva ett avtal som är balanserat, affärsmässigt och som kan fungera under hela avtalsperioden.

Ett bra avtal utgår från den tjänst som ska levereras. Kravspecifikationen kommer att vara central, där villkoren i avtalet kommer att peka på kravspecifikationen.

Hur mycket som kommer att behöva visas angående uppfyllandet av kravspecifikationen redan i upphandlingen kommer att variera. Det kan ofta finnas en poäng med att be leverantören beskriva utförandet, det vill säga hur något ska utföras för att kravet ska realiseras.

Genom en sådan beskrivning får upphandlaren något att hålla fast leverantören vid under utförandet. Det ger naturligtvis även en möjlighet att verifiera om leverantören har uppfattat uppdraget rätt, det vill säga om det som föreslås genomföras sannolikt leder till framgång.

Kravspecifikationen, eller leverantörens beskrivning av densamma, räcker dock inte. Det behövs ett genomtänkt avtalsdokument, som beskriver konsekvenserna av vad som händer om arbetet inte leder till önskat mål eller resultat.

Eller till och med vad som händer om de uppsatta målen/resultaten överträffas. Kanske finns det ett incitament att hämta för leverantören. ”Bör-krav” som inte enbart ger en rätt att leverera utan som har en konkret koppling till utförandet.

Samtidigt finns i många fall en möjlighet att ställa upp en avtalsreglering som hanterar en snabb avveckling av tjänsten genom en ensidig eller ömsesidig rätt att säga upp avtalet med ett visst antal veckor eller månaders varsel.

Med en sådan reglering, skriven på ett bra sätt, kommer endast seriösa leverantörer som verkligen tror på sin kompetens och idé att leverera.

Sannolikt till marknadsmässiga priser eftersom den som lämnar ett (onormalt) lågt pris för att sedan leverera till ett annat, kommer att få sitt avtal avslutat.

I andra fall är det inte möjligt att ha en rätt att avsluta avtalet, eftersom leveransen är långsiktig. Det kräver såklart ett annat arbete där upphandlaren, förmodligen tillsammans med marknaden, utformar ett avtal med en tydlig eskaleringstrappa och sanktioner.

Vad står egentligen emellan oss och ett sådant sätt att arbeta? Två huvudsakliga frågor, tror vi.

Den ena är att arbetssättet kräver ett ökat inslag av funktionskrav för att fungera som avsett. Så här långt har det visat sig att funktionskrav inte förekommer i särskilt många upphandlingar. Exempel finns, men är än så länge för få.

Samtidigt omfattas de flesta upphandlande myndigheter av offentlighetsprincipen, vilket innebär att det skulle vara fullt möjligt att samla de exempel som finns. En tidskrävande uppgift, såklart, men den skulle sannolikt ge stora positiva effekter.

Den andra är frågan om uppföljning. Uppföljning tar tid i anspråk och sker alltför sällan. Med ett synsätt där avtalet står i centrum, krävs en kontinuerlig uppföljning på ett annat sätt än vad som kanske sker i dag. Även här finns goda exempel som bara väntar på att sammanställas.

Det finns alltså en tröskel att ta sig över, men bakom den finns det rimligtvis en stor potential i form av att på riktigt fokusera på affären och att uppnå eftersträvat mål/resultat.

Är tiden mogen? Med de utmaningar som finns i samhället kring bristande resurser finns det ingen bättre tid. Få saker är enkla att göra, men just den här frågan blir inte enklare om vi väntar. Vem blir först att lyfta fram ett bra exempel?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026