Det är Nobina – med avtal i länet för bland annat stadstrafiken i Sundsvall och Örnsköldsvik – som vill få ersättning för förra årets nivå av resenärer, vilket SvT var först att rapportera om.
Mängden resande har halverats under pandemin och med gällande incitatmentsavtal – som ger mer betalt för fler resenärer – har våren och sommaren varit besvärlig för Nobina.
–Coronapandemin är ju en extraordinär händelse som är utanför vår kontroll. Det är en risk som vi i Nobina har svårt att bära på egen hand, säger Jonas Kempe, vice vd för trafikjätten.
I en intervju med SvT tonar han ner hotet – framfört i mejl till Region Västernorrlands kollektivtrafikmyndighet Din Tur – om att ”ställa trafiken” om man inte kan komma överens om fakturorna. Men Jonas Kempe tillägger:
-Om vi inte landar i en hållbar ersättningsmodell under de här rådande, extraordinära omständigheterna, så är det klart att någonstans blir det konsekvenser.
Din Tur vill inte gå med på att betala ersättning utöver avtalad nivå. Per Wahlberg – politiskt ansvarig för regionens kollektivtrafik – håller med om att tonläget mellan parterna är högt.
-Jag kan förstå stressen och pressen hos företaget Nobina också. Men såvitt jag förstår finns ingen grund i avtalet för att kunna ställa trafik. Vi får inte hamna i det läget.
Region Dalarna är ett annat exempel där leverantörer drabbas hårt av pandemin. Intäkterna från kollektivtrafiken beräknas sjunka med 65 miljoner kronor i år.
-Det är väldigt stort tapp men vi klarar oss lite eftersom vi i vår tur inte behöver betala ut lika mycket till trafikföretagen när färre reser, men som sagt för dom blir det en rejäl smäll, säger regionrådet Ulf Berg till SvT Dalarna.
I Region Värmland blev lösningen att häva tilldelningsbeslut för färdtjänstavtal eftersom den valda modellen med rörlig ersättning inte skulle fungera under pandemin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer