Samordnad varudistribution minskar antalet leveranser med mellan 60 och 80 procent samtidigt som utsläppen av koldioxid sjunker med 35-70 procent. Det framgår av en ambitiös studie som Energikontor Sydost gjort för kommunerna i Kronobergs län.
Energikontor Sydost har tittat på två möjliga sätt att samordna varudistributionen: egna system för varje kommun och två gemensamma centraler i länet varifrån en lastbil som drivs av förnybart bränsle kör ut varorna i en optimerad rutt.
Länsalternativet skulle minska antalet leveranser med ungefär 60 procent, från nästan 950 leveranser per vecka till strax över 350. Transportarbetet minskar med cirka 30 procent, vilket motsvarar ett minskat koldioxidutsläpp med över 3 ton i vecka.
Rapporten redovisar även andra positiva effekter av en samordnad varudistribution. Varje leverans till en enhet, till exempel skola eller daghem, utgör en trafikfara.
Färre transporter minskar också arbetsbelastningen för kommunens personal. Det blir kort och gott mindre spring till lastkajen för att ta emot varor, vilket idag kan ske flera gånger per dag.
Kontoret noterar att mindre leverantörers möjlighet att leverera sina varor till kommunerna förbättras. Små företag har sällan samma distributionskapacitet som sina större konkurrenter – och att bara behöva leverera till ett fåtal ställen är en tydlig förbättring.
Växjö kommun har sedan några år tillbaka samordnad varudistribution. Kanske blir samma koncept nu också verklighet för övriga kommuner i Kronobergs län?
Bara fördelar med samlastning
Kommunala samlastningscentraler gör gott för koldioxidutsläpp, arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Dessutom slås det fast i Energikontor Sydosts utredning att mindre företags möjligheter att delta i upphandlingar stärks.
| 2014-03-04
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer