Det står klart sedan regionens trafikförvaltning fått politikernas klartecken att slutföra upphandling av drift och underhåll av banans signalanläggning genom ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering.
Region Stockholm hänvisar till bestämmelserna om tekniska skäl i lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF, eftersom någon konkurrens inte är möjlig i ett läge med en unik anläggning som endast en leverantör kan sköta.
– Det är en väldigt prekär situation där vi sitter fast med en enda aktör. Men vi ser ingen annan lösning än att rösta ja, sade Anna Sehlin, gruppledare för Vänsterpartiet, till Mitti.se inför beslutet förra veckan i regionens trafiknämnd.
Det nya avtalet över 8+4 år börjar gälla redan 1 juni med Absol rail, ett företag där grundaren har unik kompetens för det signalsystem som tidigare leverantören Alstom slutat att utveckla.
Region Stockholm räknar med ett avtalsvärde för hela avtalsperioden på 300 miljoner kronor.
Även Sverigedemokraterna protesterade när ärendet var uppe i trafiknämnden och valde att inte delta i beslutet.
”Vi vill vägen att förvaltningschefen återkommer till Trafiknämnden med en strategi över hur problematiken med att Tvärbanan har ett system som endast ett företag kan underhålla. Detta då det ur ett säkerhetsperspektiv är problematiskt att förvaltningen befinner sig i en beroendeställning till ett företag och viktig infrastruktur ska inte påverkas av enskilda företag eller individer.”, skriver SD i ett särskilt yttrande.
Tvärbanan är en spårvagn i Stockholms västra och södra närförorter mellan Solna och Sickla och där det även pågår en utbyggnad mot Kista.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer