Vaggerydsföretaget Karlssonbuss har som ”ensam vinnare” tilldelats stads- och regionbusstrafiken (avtalsspärr fram till 2 juli) vilket är en stor omställning med nuvarande avtalsperiod där elva bolag delar på trafiken.
Region Kronoberg går från en kostnadnivå på drygt 360 miljoner kronor till 303-311 miljoner kronor för kommande avtalsperiod, beroende på hur hög summa som faller ut som ”kvalitetsbonus”.
-Vi har genomgående fått bra priser och inte bara från vinnande anbud, vilket är väldigt glädjande med tanke på att trafiken ändå bygger på stora satsningar på elektrifiering av all stadstrafik i Växjö och även en hög andel biogas i regiontrafiken, säger Jessica Gunnarsson, avtals- och upphandlingsansvarig på Länstrafiken Kronoberg.
-Vi hade en farhåga att drivmedelskraven skulle vara kostnadsdrivande, men i slutändan visade det sig inte stämma utan kostnaderna kommer att bli lägre än den trafik vi har idag.
Hon pekar på bättre batteriprestanda som en viktig orsak till lägre kostnader för elbusstrafik:
-Region Kronoberg tog tidigt ett beslut att satsa på enbart depåladdning för att slippa ha pantografer ute på ändhållplatserna för laddning där. Nu visar det sig att högre batterikapacitet gör en sådan modell möjlig och det ger stora fördelar ekonomiskt med att främst kunna ladda på nätterna och slippa de extrabussar som krävs om vissa bussar ska stå för laddning dagtid
Avtalstiden är tolvårig med start sommaren 2023 och trafik som omfattar 175 bussar. Region Kronoberg kommer att arbeta med en mer omfattande modell för kvalitetsincitament än tidigare med upp till 25 miljoner kronor i extraersättning beroende på uppmätt kundnöjdhet.
Pandemipausning av upphandlingen var aldrig aktuellt i Kronoberg.
-Det har saknats möjligheter att förlänga avtalen, vilket gjort att vi behövt vara ganska tuffa med att hålla tidsplanen som bestämdes innan pandemin för att klara en eventuell överprövningsprocess, säger Jessica Gunnarsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer