Omorganisationen genomfördes för drygt tio år sedan när produktionsdelarna från dåvarande Vägverket och Banverket gick över till statligt ägda aktiebolag.
Riksdagen hade stora förhoppningar på reformen med ökad konkurrens, utveckling av beställarkompetensen hos nya myndigheten Trafikverket och lägre priser på anläggningsmarknaden.
Riksrevisionen konstaterar nu att bolagsbildningen motverkat så kallad korssubventionering och att bolagen klarat sig utan finansiellt stöd från staten.
Men Svevia och Infranord har inte klarat sina avkastningsmål och priserna på anläggningsmarknaden har ökat ungefär dubbelt så mycket som konsumentpriserna.
– Regeringen borde på ett systematiskt sätt följa upp varför bolagen har svårt att nå de ekonomiska målen. Även bolagens åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen borde ingå i detta, säger riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.
Riksrevisionen bedömer också att Trafikverkets beställarkompetens har utvecklats i vissa avseenden, men inte tillräckligt mycket för att konkurrensen ska öka nämnvärt.
En av rekommendationerna utifrån granskningen är att Trafikverket ska fortsätta utveckla sitt arbete med att förbättra beställarkompetensen och även att främja innovation i upphandlingar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer