Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

EU-domstolen vägleder om uteslutning vid avtalsbrott

Juridisk krönikaAllvarliga avtalsbrott kan leda till uteslutning av en leverantör från en upphandling. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, resonerar kring ett färskt avgörande från EU-domstolen.

| 2019-11-01
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

Även innan de nu gällande upphandlingslagarna trädde i kraft i januari 2017 har uteslutning till följd av avtalsbrott kunnat aktualiseras, genom tillämpning av den uteslutningsgrund som gäller allvarligt fel i yrkesutövningen.

Den senare uteslutningsgrunden finns fortfarande kvar. Dessutom har det lagts till en specifik uteslutningsgrund (13 kap. 3 § p. 5 LOU, motsvarande bestämmelser finns även i LUF och LUK) som rör vissa tidigare avtalsbrott beträffande kontrakt som omfattas av någon av upphandlingslagarna.

Dessa bestämmelser kan vålla huvudbry för både upphandlare och leverantörer, när det gäller vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att de ska kunna tillämpas.

En viktig fråga är om det räcker med att det tidigare kontraktet har hävts av en upphandlande myndighet, här kallad UM1, på grund av avtalsbrott, för att en annan myndighet, UM2, sedermera ska kunna utesluta den aktuella leverantören. Om hävningen i sig inte skulle vara tillräcklig – vad krävs mer av UM2?

EU-domstolen har i oktober avgjort mål C-267/18, som handlar om uteslutning på grund av avtalsbrott mot ett tidigare offentligt kontrakt och som tar upp den här frågan. Av EU-domstolens bedömning följer att det inte är tillräckligt för UM2 att luta sig mot UM1:s hävning av det tidigare kontraktet.

Det förtroendeförhållande som ska upprättas mellan UM2 och leverantören förutsätter, enligt EU-domstolen, att UM2 gör en egen omsorgsfull och opartisk bedömning och tar hänsyn till alla relevanta omständigheter. Dessutom betonar EU-domstolen proportionalitetsprincipens betydelse.

Redan av utformningen av 13 kap. 3 § p. 5 LOU framgår att det förhållandet att det tidigare kontraktet har sagts upp i förtid (eller att någon jämförbar påföljd förekommit) inte är tillräckligt för att uteslutningsgrunden ska finnas.

Det som har föranlett påföljden måste vara att något väsentligt krav i kontraktet inte uppfyllts. I det ljuset anser vi att EU-domstolens krav att UM2 ska göra en egen omsorgsfull bedömning är fullt rimligt.

I vissa kontrakt kan det till exempel föreligga grund för hävning på grund av avtalsbrott som inte är av den art eller omfattning som krävs enligt nu aktuella bestämmelser. Redan detta förhållande medför att UM2 måste göra en egen bedömning.

Det kan också vara fråga om ett avtalsbrott som i och för sig är allvarligt inom ramen för det tidigare kontraktet men som överhuvudtaget inte skulle kunna förekomma i det kontrakt som UM2 nu tänker upphandla – en omständighet som enligt vår uppfattning bör spela in i den proportionalitetsbedömning som UM2 måste göra.

För att en leverantörs tidigare brott mot ett kontrakt, som omfattas av någon av upphandlingslagarna, ska kunna leda till uteslutning från en upphandling krävs sammantaget ett relativt ingående utredningsarbete av den upphandlande myndigheten.

Detta gäller även om den myndighet som har hävt det tidigare kontraktet är samma myndighet som genomför upphandlingen.

Vårt råd till upphandlande myndigheter är därför att säkerställa att man gör en gedigen bedömning av arten och omfattningen av det aktuella avtalsbrottet, samt vilken relevans det har i den pågående upphandlingen, innan man överväger att utesluta en leverantör på denna grund.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Jagar goda affärer
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning

Läsarnas åsikter

Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026