På uppdrag av kommunens revisorer har revisionsföretaget Pwc granskat Halmstads kommun upphandlingsprocess av tillfälliga skollokaler för 200 miljoner kronor.
Syftet har varit att se om processen vid upphandlingen har varit ändamålsenlig när det gäller organisation, ansvarsfördelning, kvalitetssäkring och kontrakt.
Och slutsatsen är dyster. Kommunen uppfyller inte något av kontrollmålen.
– Rapporten pekar på ett antal formella brister. Den visar att vi måste ha ordning på våra processer också när det är bråttom och vi snabbt måste ha fram lokaler, säger Jonas Bergman, M, kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
Revisionsrapporten mynnar ut i ett antal rekommendationer till fastighetsnämnden och till kommunstyrelsen som syftar till att förbättra processen vid upphandling av paviljonger.
– Vi ska nu analysera vad revisorerna har kommit fram till och vidta eventuella åtgärder för att förbättra våra interna processer, säger Jonas Bergman.
Bristerna som rapporten pekar på kritiseras, bland annat av Socialdemokraternas kommunråd Krissi Johansson.
– Så här blir det när dumsnålhet får styra istället för långsiktighet och framförhållning, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer