Upphandlingsmyndigheten, UHM, har undersökt hur väl förberedda upphandlande myndigheter är för krissituationer. Och resultaten visar att förbättringspotentialen är stor.
”Det behövs en mycket stor utveckling av de upphandlande organisationernas inköpsarbete för att de ska tillvarata möjligheterna som finns för att bidra till en god beredskap för offentliga inköp i krissituationer”, skriver UHM i sin årsredovisning för 2020.
En god beredskap för inköp i krissituationer förutsätter goda relationer med leverantörerna och bra koll på avtalen.
Men enligt UHM:s enkät till landets upphandlande myndigheter återstår mycket att göra:
- 49 procent följer i hög utsträckning* upp avtals- och leverantörstrohet.
- 27 procent genomför i hög utsträckning risk- och sårbarhetsanalyser i samband med enskilda upphandlingar.
- 25 procent följer i hög utsträckning upp sina affärsrelationer.
- 19 procent genomför i hög utsträckning risk- och sårbarhetsanalyser på kategorinivå.
”Vi är bekymrade över den låga andel upphandlande organisationer som i hög utsträckning genomför risk- och sårbarhetsanalyser på kategorinivå respektive i den enskilda upphandlingen”, skriver myndigheten.
Enligt Tobias Jobring, verksamhetscontroller på UHM, är det dock inte realistiskt att andelen skulle vara 100 procent.
– Det vi vill lyfta fram är att goda analyser är grunden för att kunna ta fram handlingsplaner för att säkra försörjningen i kriser, säger han.
* I enkäten har respondenterna fått beskriva sitt arbete genom att sätta en siffra mellan 1-5. Svaren 4-5 räknas som ”i hög utsträckning”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer