Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Det handlar om vanlig hederlig gammaldags avtalsrätt”

SYNPUNKTENI en krönika den 6 november 2018 konstaterar Johan Stern och Björn Bergström att avtalsuppföljning har kommit i ropet. Det är onekligen på tiden (ja, inte att de konstaterar det, men väl att uppföljningen är i ropet). Avtalsuppföljning förutsätter emellertid att avtalen går att följa upp. Det ställer i sin tur krav på den som utformar avtal, skriver advokaten Jon Kihlman.

| 2018-11-09
Jon Kihlman.

Innan jag behandlar den frågan vill jag emellertid för att undvika begreppsförvirring särskilt lyfta en annan fråga med anledning av Sterns och Bergströms krönika: den redan i ingressen berörda ”löpande utvärderingen”. En sådan utvärdering är naturligtvis inte en utvärdering enligt till exempel 16 kap. LOU.

Den påverkar således inte tilldelningen av kontrakt, utan aktualiseras först när kontraktet har tilldelats en leverantör och har börjat tillämpas. Däremot innebär ett ökat fokus på leverantörens avtalade skyldigheter att utvärderingen av anbud i många fall kan förenklas. Det är i sig bra.

Om ”priset” för sådana förenklingar är att terminologin bibehålls, så att uppföljningen benämns ”löpande utvärdering”, så är inte det hela världen: ”Joho, vi (ut)värderar visst såväl kvalitet som annat, vi gör det bara på ett annat sätt och vid en senare tidpunkt!”

Den förskjutning som Stern och Bergström uppmärksammar rör sig från ett system med en initial kontroll (utvärderingen baserad på kvalitet med mera inför kontraktstilldelning: i realiteten en prognostisering av sannolikheten för avtalsuppfyllelse), till ett i grunden obligationsrättsligt system där parternas åtaganden och därav föranledda förpliktelser sätts i fokus: vanlig hederlig gammaldags avtalsrätt!

I ett sådant system behövs inte den initiala kontrollen, eller spelar den åtminstone en underordnad roll. Det är emellertid inte fråga om en förskjutning i sak. Alla upphandlingars mål har ju alltid varit att generera avtal. Det är däremot fråga om en förskjutning av fokus.

Vad krävs då för att en sådan förskjutning ska fungera? Mer än något annat är det två moment som måste prioriteras. Det ena – uppenbara och allestädes närvarande – är att resurser måste frigöras eller skapas för att uppföljning alls ska kunna ske. Med ett ökat fokus på uppföljning är det emellertid knappast något problem, eftersom en sådan ordning skapar utrymme för att förenkla själva upphandlingsförfarandet.

Och det är då inte fråga om av lagstiftaren skapade förenklingar, utan om sådana som varje upphandlande myndighet eller enhet själv råder över, framför allt genom att fråga sig om den behöver alla kvalificeringskrav och alla utvärderingskriterier. Och ju enklare upphandlingsförfarandet görs, desto färre blir rimligtvis överprövningarna.

Det måste ju trots allt finnas något att klaga på för att en överprövning skall vara värd besväret. Ett förenklat upphandlingsförfarande frigör således resurser.

Det andra momentet är svårare, men absolut nödvändigt. Avtalen måste prioriteras och det måste ske redan när en upphandling påbörjas. Det ställer således krav på dels beskrivningen av avtalsobjektet – redan när det bara är ett upphandlingsobjekt – dels de kommersiella villkoren (som ju ska bli avtalsvillkor).

Upphandlingsobjektet – det blivande avtalsobjektet – måste beskrivas på ett sätt som möjliggör en kontroll i efterhand av att leverantören har levererat vad den åtog sig att leverera. Det måste så att säga vara praktiskt möjligt – låt vara inte tillåtet – för leverantören att begå avtalsbrott. Utan en sådan praktisk möjlighet fungerar systemet inte.

Och de kommersiella villkoren – som ska bli avtalsvillkor – måste vara ändamålsenliga, så att de speglar inte minst den upphandlande myndighetens eller enhets behov. Tankemodellen påminner om den som i dag i många fall ligger till grund för utvärdering av annat än pris: Om leveranssäkerhet är viktig – och därför skulle ha givit fördelar vid en traditionell utvärdering – ska påföljderna för dröjsmål (bristande leveranssäkerhet) vara stränga.

Om kvalitet är viktig – och därför skulle ha givit fördelar vid en traditionell utvärdering – ska påföljderna för fel (bland annat bristande kvalitet) vara stränga. Och om till exempel ett vårdat uppträdande skulle ha givit extrapoäng i en utvärdering, bör ett ovårdat uppträdande under avtalstiden till exempel beläggas med ett vite.

Påföljder för avtalsbrott förutsätter som sagt att det går att bryta mot avtalet. Om det i praktiken inte går, finns det ingen anledning att ägna tid åt påföljderna.

Många konsultavtal är i realiteten sådana. Kravspecifikationen är så vagt formulerad att den knappast går att bryta mot. I sådana avtal kan därför det enskilt viktigaste avtalsvillkoret vara en bestämmelse som tillåter den upphandlande myndigheten att säga upp avtalet oberoende av skäl, det vill sägs oberoende av avtalsbrott.

Uppföljningen blir då betydligt mer subjektiv: Gillar vi den här konsulten? Tycker vi att den gör ett bra jobb? Men det vållar knappast några upphandlingsrättsliga problem, eftersom förutsättningarna var kända redan från början.

Jo, förresten, det finns åtminstone ett problem. Man riskerar att bli tvungen att handla upp en ny konsult. Men när situationen aktualiseras är det rimligtvis att föredra framför att ha den gamla konsulten kvar.

De flesta avtal är emellertid sådana att det är möjligt att beskriva avtalsobjektet på ett sätt som möjliggör ett avtalsbrott. För åtminstone alla sådana avtal är det fullt möjligt att låta en uppföljning ersätta alla andra delar av en utvärdering än priset.

Det innebär inte att man tummar på kvaliteten eller leveransprecisionen. Tvärtom innebär det att man kontinuerligt kontrollerar att leverantören tillhandahåller den avtalade kvaliteten, gör det i rätt tid och så vidare. Och utvärderingarna av anbud blir onekligen både enklare att genomföra och svårare att med framgång överpröva.

Jon Kihlman

advokat jur. dr

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026