Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Domstol byter fot om undantag

Juridisk krönikaKammarrätten i Stockholm har tidigare uttryckt att undantagsbestämmelsen för konstnärliga skäl i 2014 års upphandlingsdirektiv har en för upphandlande myndighet generösare ordalydelse än 2004 års motsvarighet. I två nya avgöranden verkar dock domstolen ha övergett denna ståndpunkt. Joakim Lavér och Sven Olsson, Hannes Snellman advokatbyrå, analyserar rättsläget.

| 2019-05-17
Sven Olsson och Joakim Lavér, Hannes Snellman advokatbyrå.

 En upphandlande myndighet som avser att anskaffa ett unikt konstverk kan använda sig av ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering i enlighet med 6 kap. 14 § 1 p. lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. För att bestämmelsen ska vara tillämplig krävs, mot bakgrund av RÅ 2008 ref 79 och RÅ 2009 not 134, att det konstnärliga uppdraget presenteras genom en detaljerad kravspecifikation.

Vidare följer av avgörandena att en tillåten tillämpning av bestämmelsen förutsätter att en större krets av konstnärer har bedömts av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitté innan upphandlaren bestämmer sig för ett visst konstnärskap.

Slutligen ska de speciella förhållanden som råder för upphandling av konstnärliga tjänster beaktas. Detta förstås vanligtvis som att det är svårt att göra valet av leverantör på rent objektiva grunder, eftersom det i huvudsak är konstnärliga eller estetiska värderingar som är avgörande vid upphandling av konst.

I två avgöranden från den 27 juni 2017 (mål nummer 6434-16 och 8254-16) tog dock Kammarrätten i Stockholm fasta på att ordalydelsen av bestämmelsen i 2014 års upphandlingsdirektiv förändrats jämfört med 2004 års motsvarighet. Den nya lydelsen hade enligt domstolen gjort det lättare för en upphandlande myndighet att använda sig av bestämmelsen.

I det nya direktivets lydelse anges att förfarandet utan föregående annonsering får tillämpas om syftet med upphandlingen är att skapa eller förvärva ett ”unikt konstverk” eller en ”unik konstnärlig prestation”. I det äldre direktivet angavs endast att förfarandet kan tillämpas om kontraktet av konstnärliga skäl endast kan tilldelas en bestämd ekonomisk aktör.

Domstolen framhöll att den nya lydelsen innebar att ”konstnärens identitet i sig kan avgöra konstföremålets unika art och värde” samt att den upphandlande myndighetens ”subjektiva uppfattning” får avgöra vilken konstnär som är bäst lämpad att utföra uppdraget.

Den nya lydelsen innebar även enligt domstolen att myndigheten inte på ett objektivt sätt behöver visa att det inte finns någon annan leverantör som haft möjlighet att utföra uppdraget.

Det senaste halvåret har dock kammarrätten tagit avstånd från sina tidigare avgöranden. Av mål nummer 4064-18 den 6 december 2018 och mål nummer 9237-18 den 19 mars 2019 framgår att ”Kammarrätten anser att rättsläget inte har ändrats genom den nya lydelsen av undantagsbestämmelsen för konstnärliga tjänster”.

Enligt domstolen ska i stället ”de avgöranden som finns på området från tiden före det nya LOU-direktivets ikraftträdande” fortfarande vara vägledande för hur undantagsbestämmelsen ska tillämpas.

Huruvida den nya ordalydelsen i 2014 års upphandlingsdirektiv de facto har medfört en förändring av rättsläget vad avser undantaget för konstnärliga tjänster kan inte besvaras med säkerhet förrän frågan har prövats i högsta instans.

Till dess kan dock konstateras att en upphandlande myndighet som önskar använda sig av bestämmelsen gör bäst i att inrätta sig efter Högsta förvaltningsdomstolens väletablerade praxis på området.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026