Öppnandet av beställningscentralen för bland annat färdtjänstresor den 1 mars markerar också slutet på en lång och bitter strid mellan Samres och Östgötatrafiken. Samres, som hittills dirigerat denna typ av trafik i Östergötland, vände sig mot skallkraven i den nya upphandlingen.
I den frågan fick bolaget förvaltningsrätten med sig. Kravet på att beställningscentralen skulle ligga i Östergötland bedömdes som olagligt.
Östgötatrafiken överklagade förvaltningsrättens beslut, men gjorde plötsligt helt om genom att dra tillbaka sin egen överklagan. I och med att kammarrättens beslut dröjde valde man i höstas att avbryta upphandlingen.
Beslutet blev, eftersom tiden gick, att sköta resedirigeringen i egen regi. Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken, säger att dessa tjänster utgör en viktig samhällsfunktion och måste ovillkorligen fungera väl dygnet runt:
– Genom att upprätta och organisera regionbeställningscentralen i egen regi klarar vi uppstarten enligt tidplan.
Den senaste överklagandeturen är att Samres ifrågasatte Östgötatrafikens upphandling av bemanningsföretaget Adecco för att rekrytera personal till den nya centralen som ligger i gamla stadshuset i Mjölby. Kammarrätten gick på Samres linje, men några dagar innan invigningen upphävdes kammarrättens interimistiska beslut (pdf) av Högsta förvaltningsdomstolen.
Centralen börjar med att betjäna kommunerna Mjölby, Motala, Mjölby, Vadstena, Åtvidaberg och Ödeshög. När centralen vid halvårsskiftet även tar över Linköping och Norrköping närmar sig antalet resor 1,1 miljoner per år.
Paul Håkansson gläds över lokalförankringen:
– Beställningscentralens placering, med några minuters gångväg från Östgötapendeln, har möjliggjort att vi kunnat rekrytera medarbetare från hela länet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer