Det diskuteras flitigt vad som kan göras för att minska antalet överprövningar och framför allt de negativa konsekvenserna av dessa. En överprövning leder inte sällan till att upphandlingar fördröjs och inte kan avslutas förrän långt efter planerad avtalsstart.
När man pratar med upphandlande myndigheter framkommer ofta att det inte är överprövningen som sådan som är problematisk, de flesta inköpsorganisationer upplever att de kan hantera de klagomål som kommer in, utan problemet är att överprövningarna drar ut på tiden och gör det svårt för inköpsavdelningen att ägna sig åt sin kärnverksamhet – den goda affären.
Idéerna är många kring hur man ska komma till bukt med detta problem. Preklusionsfrister, ansökningsavgifter eller kanske en annorlunda fördelning av processkostnaderna.
Vart och ett av dessa förslag har sina fördelar och nackdelar och inget förslag är sådant att man säkert kan säga att det kommer att göra bördan mer lätthanterlig. Inget förslag utom ett och det finns inte ens med i kommittédirektivet. Öka förvaltningsrätternas resurser!
Det talas ofta om spretig praxis och långa handläggningstider. Det ligger i sakens natur – det som fungerar väl märks inte lika tydligt som det som inte fungerar.
Men det som ofta glöms bort är nog så viktigt att understryka. Våra svenska förvaltningsdomstolar är överlag ytterst kompetenta och handlägger de allra flesta mål snabbt och effektivt. Den genomsnittliga handläggningstiden för ett upphandlingsmål i första instans är inte mer än två månader, en tid som de allra flesta myndigheter tar höjd för i sin planering.
Det är framförallt när målen är mer komplexa eller när talan fullföljs i flera instanser som problemen uppstår.
De förslag som Christer Sjödin ska titta på förtjänar en ordentlig utredning, det är ingen tvekan om det. Men många problem hade samtidigt kunnat undvikas om handläggningen i förvaltningsrätten hade kunnat bli lika snabb i samtliga mål, även de som är mer komplexa.
En maxtid om tre månader för handläggning av ett upphandlingsmål i förvaltningsrätten är inte en fantasi utan något som skulle kunna uppnås om man bara gav förvaltningsrätterna de resurser de behöver för uppgiften.
De mål som fullföljs och ges prövningstillstånd i kammarrätten är en minoritet, cirka sju procent av alla mål. En genomgående skyndsam handläggning i förvaltningsrätten hade gjort väldigt mycket för att förbättra läget. Det ska nämnas att tak för handläggningstid i upphandlingsmål redan tillämpas i andra medlemsstater, såsom Tyskland.
Vårt förslag är detta. Ge förvaltningsrätterna resurser för att hålla en maxtid om tre månader för prövning i första instans. Detta hade inte bara effektiviserat processen utan också skapat en förutsebarhet för myndigheter och leverantörer utan att göra avkall på rätten till rättsmedel.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer