-Det samlade budskapet från leverantörerna är att man ser Göteborg-Borås och hela satsningen på den nya stambanan, som är den största järnvägssatsningen i modern tid i Sverige, som otroligt spännande. Man vill vara med på tåget, om man ska använda det uttrycket, och det finns ett stort intresse att delta på ett eller annat sätt, säger Jessica Dosenius.
Projektet består av sex mil dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionala tåg som knyter ihop Göteborg och Borås på ett helt annat sätt än tidigare med betydligt kortare restid och fler avgångar,
-Vi planerar för byggstart någon gång mellan 2025 och 2027 och den lokaliseringsutredning som pågår och kommande järnvägsplaner ska avgöra sträckningen för den nya järnvägen. Ca 3000 synpunkter har kommit in under samråd 2 som genomfördes under hösten 2020 och det säger lite om det engagemang som finns kring investeringen, säger Jessica Dosenius.
-Efter nyår kommer vi att börja arbeta med förfrågningsunderlaget för de kommande järnvägsplanerna och planerar att publicera den första upphandlingen i vårt nya upphandlingssystem Kommers sommaren 2021.
Mellan tre och fem kontrakt är aktuella för järnvägsplanerna och då ”i paket” med miljökonsekvensbeskrivning och systemhandling.
-Vad gäller upphandlingarnas placering så ser vi möjligheter att lägga dessa så att leverantörer kan lämna anbud på flera kontrakt utan att de går in i varandra tidsmässigt, säger Jessica Dosenius.
-Under oktober och november 2020 har vi genomfört tidiga dialoger via Skype med leverantörsmarknaden som vänt sig till både entreprenörer och konsulter i såväl Sverige som utomlands. Totalt rör det sig om cirka 30 dialogtillfällen. Sedan kommer vi förstås att ha fler dialogomgångar under projektets gång, inte minst inför entreprenadskedet.
Trafikverket ser ett stort intresse från både svenska och utländska företag att konkurrera om kontrakten.
-Att kroka arm med leverantörsmarknaden ser vi som en nyckelfaktor för att lyckas och det tycker jag att vi kommit igång med på ett bra sätt hittills, säger Jessica Dosenius.
-Vi ser gärna leverantörer som är engagerade och professionella och har erfarenhet av att genomföra större järnvägsprojekt sedan tidigare. Vi ser också ett värde i att företag kan samarbeta i olika konstellationer för att skapa en styrka som vi efterfrågar.
Trafikverket är också tydlig med prioriteringen av hållbarhet och klimatneutralitet och behovet av kreativa lösningar kring material, arbetsprocesser och maskiner med mera.
Jessica Dosenius är inköpsansvarig för Göteborg-Borås sedan början av året då hon efterträdde Roland Mårtensson.
Hon har arbetat på Trafikverket sedan 2013 med fokus främst på upphandlingar av järnvägsprojekt. Med en bakgrund som jurist och arbete på advokatbyrå samt inom fastighetsbranschen kom Jessica Dosenius att arbeta med offentlig upphandling för drygt tio år sedan genom uppdrag där hon bistod kommuner.
Hittills har hon arbetat ensam inom inköp för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.
-De kan bli så när vi går in i en mer intensiv upphandlingsfas att jag knyter till mig kvalificerade inköpare.
Jessica Dosenius beskriver Göteborg-Borås som något av ett drömprojekt att arbeta med:
-Att bygga en helt ny stambana och kopplingen till stora järnvägsinvesteringar i Europa är väldigt spännande. Jag tycker det är väldigt intressant och utvecklande också att jobba även mot utländska leverantörer och känner att det passar mig med en bakgrund som född utomlands och som bott i både Nordamerika och Frankrike tidigare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer