Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Etableringskostnader inte skäl för lång ramavtalstid

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg fann att etableringskostnader för nya leverantörer inte utgjorde skäl för längre ramavtalstid än fyra år. Upphandlingen skulle därför göras om. Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå, analyserar rättsfallet.

| 2015-05-05

1. Fakta i målet

Landstinget i Värmland genomförde en upphandling av ramavtal för förbruk­nings­materiel till hälso- och sjukvården. I förfrågningsunderlaget angavs en planerad avtalstid om drygt fyra år och med möjlighet till förlängning två plus två år.

Tre anbud inkom, varav två kvalificerades för utvärdering. Onemed Sverige ansökte om överprövning och yrkade, såvitt här är aktuellt, i andra hand att upphandlingen skulle göras om. Detta då landstinget brutit mot 5 kap. 3 § LOU genom att tillämpa en längre avtalstid för ramavtalet än fyra år utan särskilda skäl härför.

Landstinget bestred bifall till Onemeds talan och anförde bl.a. att den avsedda avtalstiden inte hindrade konkurrensen utan tvärtom gynnade den.

Landstinget menade därvid att det för uppdragets utförande skulle krävas ekonomiska investeringar med mångmiljonbelopp för nya leverantörer, och att korta avtals- och avskrivningstider i upphandlingen därför typiskt sett skulle gynna stora och ekonomiskt starka leverantörer med en redan uppbyggd verksamhet, som Onemed.

Landstinget hänvisade även bl.a. till Europeiska kommissionens tolkningsmeddelande avseende ramavtal och åberopade två kammarrättsdomar till stöd för sin talan, där det förelåg särskilda skäl för en längre ramavtalstid än fyra år.

2. Domstolarnas bedömning 

Förvaltningsrätten konstaterade att av de rättsfall landstinget åberopat avsåg Kammarrättens i Stockholm dom i mål nummer 1583-13 en tvätt- och textilserviceupphandling av större omfattning än vad som nu var fallet, med i princip endast två aktörer utanför landstingens regi, samt med stora investeringar för den som skulle vilja komma in på marknaden.

Den andra åberopade domen från Kammarrätten i Göteborg i mål nummer 3124-13 m.fl. avsåg en upphandling av avfallshämtning, där investeringen i fordon skulle skrivas av under avtalstiden.

Förvaltningsrätten konstaterade därefter, beträffande landstingets upphandling, att endast tre leverantörer inkommit med anbud varav egentligen ingen (av skäl hänförliga till Onemeds förstahandsyrkande) hade uppfyllt alla skall-krav i upphandlingen.

Förvaltningsrätten fann mot den bakgrunden att konkurrensen fick anses som relativt begränsad och att investeringarna för aktörer som avsåg ta sig in på marknaden fick anses vara betydande. Förvaltningsrätten ansåg sammanfattningsvis att särskilda skäl förelåg för den aktuella avtalstiden och avslog Onemeds överklagande i dess helhet.

Kammarrätten konstaterade inledningsvis att en längre avtalstid än fyra år enligt förarbetena till 5 kap. 3 § LOU skulle kunna tillämpas i situationer där föremålet för upphandlingen är av sådant slag att det medför stora investeringar för leverantören som ska betala sig under avtalstiden.

Kammarrätten angav samtidigt att den upphandlande myndigheten har bevisbördan för att det finns tillräckliga skäl för att tillämpa bestämmelsen. Vid bedömningen av avtalstidens längd skulle den totala möjliga avtalstiden om åtta år, dvs. fyra år med möjlighet till förlängning i två plus två år, bedömas.
 
Kammarrätten konstaterade därefter att föremålet för landstingets upphandling avsåg förbrukningsvaror av standardkaraktär, vilka i sig inte kräver omfattande investeringar på det sätt som avses i förarbeten och praxis. De investeringskostnader som landstinget åberopat ansågs inte kopplade till upphandlingsföremålet utan till leverantörernas kapacitet.

Eftersom det förhållande att ett företag kan behöva bygga upp eller utöka sin verksamhet för att kunna fullgöra ett upphandlingskontrakt inte utan särskilda skäl kan anses utgöra grund för en avtalstid överstigande fyra år, och då det inte kommit fram sådana omständigheter, ansåg kammarrätten att landstinget inte visat att det förelåg skäl för en längre avtalstid än fyra år.

Det förhållande att andra myndigheter ingått avtal med längre avtalstider än vad landstinget planerat påverkade inte bedömningen. Samtliga potentiella leverantörer, däribland Onemed, ansågs lida skada genom att inte ha möjlighet att konkurrera om kontrakt under den tid som översteg fyra år.

Enligt kammarrätten hade felet begåtts i det konkurrensuppsökande skedet och avtalstiden ansågs kunna påverka priset i upphandlingen. Rättelse ansågs därför inte utgöra en tillräcklig åtgärd. Upphandlingen skulle göras om.

3. Analys och konsekvenser

Avtalstiden är en väsentlig fråga i varje offentlig upphandling. Upphandlan­de myndigheter vill ofta tillämpa en lång löptid för ramavtal. Ett långvarigt ramavtal innebär dock en begränsning av konkurrensen på marknaden, vilket är anledningen till att det enligt 5 kap. 3 § LOU krävs ”särskilda skäl” för en längre avtalsid än fyra år.

Vi har tidigare i Upphandling24 bl.a. påpekat att ett sätt att undvika 5 kap. 3 § LOU är att utforma ett avtal som ett vanligt tjänstekontrakt istället för ett ramavtal (se rättsfallsanalysen ”Här går gränsen mellan ramavtal och vanligt kontrakt” från augusti 2014).

När som i det ovan refererade fallet ramavtalsreglerna i LOU är tillämpliga krävs istället att myndigheten kan visa att det finns särskilda skäl för en ramavtalstid som är längre än fyra år.

Som framgår av det bakomliggande EU-direktivet krävs att det fråga är om ”vederbörligen styrkta undantagsfall, särskilt genom föremålet för ramavtalet” för att en längre ramavtalstid än fyra år ska accepteras.

Det krävs således starka skäl – särskilt om kopplingen mellan de uppgivna skälen och kontraktsföremålet är svag eller rentutav saknas, vilket var fallet i det ovan refererade rättsfallet.

Att det kan vara svårt för små eller nystartade företag att konkurrera med etablerade företag motiverar dessutom inte att upphandlande myndigheter låser marknaden med långa ramavtalstider.

Enligt vår uppfattning var det därför riktigt av kammarrätten att inte godta de skäl landstinget anförde för den långa ramavtalstiden.

I Kammarrättens i Stockholm dom i mål 1583-13 åberopades investeringskostnader relaterade till marknadsetablering som ett av skälen för den långa avtalstiden. När kammarrätten godtog en längre ramavtalstid än fyra år utgick den dock främst utifrån ovannämnda förarbetsuttalanden om att ”särskilda skäl” kan utgöras av t.ex. stora investeringar för leverantören ”vilka ska betala sig under avtalstiden”.

Vi ser därmed inte någon direkt motsättning mellan kammarrättens dom i mål 1583-13 och det ovan refererade rättsfallet. Sammantaget är det generellt svårt för en upphandlande myn­dighet att tillämpa längre ramavtalstid än fyra år vid upphandling av standardvaror och -tjänster.

För att 5 kap. 3 § LOU och andra undantagsbestämmelser i LOU ska kunna få praktiskt genomslag krävs, utöver att bestämmelserna reserveras för just undantagsfall, att domstolarna inte är alltför restriktiva i sin skadebedömning när ett upphandlingsrättsligt fel konstateras.

Vi ser därför positivt på att kammarrätten ansåg att samtliga potentiella leverantörer, inklusive Onemed (som lämnat anbud och accepterat villkoren för upphandlingskontraktet i sin helhet), led skada genom att inte ha möjlighet att konkurrera om kontrakt under den tid som översteg fyra år.

4. Målnummer och domstol 

Kammarrätten i Göteborg, 2015-02-11, mål nummer 4656-14

5. Sammanfattning

Investeringskostnader måste, för att beaktas vid bedömning om en ramavtalstid längre än fyra år kan godtas enligt 5 kap. 3 § LOU, kunna hänföras till kontraktsföremålet som sådant. 

En ramavtalsupphandling som avser förbrukningsvaror av standardkaraktär kräver normalt inte sådana investeringar som motiverar en längre avtalstid än fyra år. Investeringskostnader hänförliga till marknadsetablering avser leverantörens kapacitet, inte kontraktsföremålet.

Sådana kostnader berättigar inte till en längre avtalstid än fyra år utan särskilda skäl. Detta gäller även om konkurrensen på marknaden är begränsad. 

Om ett ramavtals löptid strider mot 5 kap. 3 § LOU anses samtliga potentiella leverantörer lida skada enligt LOU genom att de inte har möjlighet att konkurrera om kontrakt under den tid som överstiger fyra år.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026