Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

EU-samsyn om IPI efter lång process

EU-långköraren IPI närmar sig beslut. Upphandlande myndigheter kommer att ställas inför nya krav att hantera tröskelvärden och procentandelar som en form av handelspolitisk väktare.

| 2022-03-17
Åsa Edman, chefsjurist, Adda.

I nästan tio års tid har International procurement instrument  (IPI) varit aktuellt på EU-nivå och nu har de olika EU-organen nått en överenskommelse.

EU är därmed på väg att realisera en förordning som ger möjligheter att straffa ”tredje lands” tillgång till EU:s upphandlingsmarknad.

Länder som inte öppnar sin egen marknad för upphandling kan straffas med att exkluderas från upphandlingar inom EU eller ges konkurrensnackdelar i form av prispåslag.

Åsa Edman, chefsjurist på Adda, har länge bevakat IPI-frågan med varningsflagg för hur det kommer att påverka offentliga inköp i Sverige.

Om Brysselöverenskommelsen tidigare i veckan – där EU-kommissionen, Rådet och Europaparlamentet nådde samsyn – säger hon:

– På det stora hela får vi nu en ny, stor fråga att hantera inom offentlig upphandling. Men det kommer inte att bli märkbart direkt.

– Proceduren bygger på flera steg: först förordningen, sedan aktuella förhandlingar mellan EU och tredje land och om EU då inte får gehör för att motparten öppnar sin upphandlingsmarknad så blir IPI-åtgärder aktuella.

Åsa Edman tillägger att EU-kommissionen signalerat att ett första beslut om IPI-åtgärder kan komma om ungefär ett halvår.

– In i det sista varit diskussioner om tröskelvärden, procentsatser och undantag och i brist på officiella texter är det fortfarande oklart hur vissa delar landat. Formellt godkännande återstår också av Rådet och Europaparlamentet innan detaljer blir tillgängliga.

IPI innebär att en upphandlande myndighet tvingas ta hänsyn till särskilda bestämmelser för kontraktsvärden över fem miljoner euro. Anbudsgivare från länder som EU belagt med IPI-åtgärder ska då uteslutas eller belastas med påslag på anbudspriset.

Men IPI kommer att ge mer långtgående konsekvenser än så.

Tillkommande kontraktsvillkor krävs som reglering av att leverantörer från ”godkända” länder begränsar produktion eller underleverantörer från länder som omfattas av IPI-åtgärder.

– Upphandlande myndigheter kommer att behöva begära in bevis mot slutet av en avtalsperiod att leverantören inte överskridit villkoren. Vi ska dessutom ha med vitesklausuler för det fall redovisningen inte är tillfyllest.

– Missar upphandlande myndigheten att hantera villkoren så öppnar det för rättsmedel med överprövning. Så det blir viktigt att göra rätt och kommer att kräva en hel del både i form av kompetens och administration, säger Åsa Edman.

I de nordiska länderna har det funnits en samsyn mellan det offentliga och näringslivet om problematik kopplat till IPI. Men det har vägt förhållandevis lätt jämfört med den hårdare linje som stora EU-länder stått bakom.

Åsa Edman ger exempel med förhållandevis låga tröskelvärden.

– Avrop från ramavtal har en betydligt lägre beloppsgräns på två miljoner kronor där man över gränsen behöver tillkommande villkor som begränsar en leverantörs möjligheter att producera eller använda underleverantörer i IPI-land. Samma gäller för DIS och det är en punkt där vi försökt påverka lagstiftarna.

Vad blir viktigt framöver? 

 – Upphandlande myndigheter behöver sätta sig in i vad IPI innebär och även vara beredd på att det är en massa saker som vi kanske är lite ovana med inom offentlig upphandling – hur man exempelvis fastställer man en leverantörs eller en varas ursprung. Men även leverantörer behöver sätta sig in konsekvenserna för att kunna konkurrera i EU-upphandlingar.

Efter formella beslut av bland annat Europaparlamentet kan IPI börja gälla.

EU betonar att ”verktyget” ska ses som en sista åtgärd för rättvisa upphandlingsmarknader.

– En rättvis spelplan är avgörande för konkurrenskraften för våra företag. Medan EU har hållit sin marknad öppen för offentlig upphandling möter våra företag orättvisa hinder i andra länder, kommenterar EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis i ett pressutskick.

FAKTA: IPI-förordningen

IPI-förordningen (International Procurement Instrument) har antagits av EU för att säkerställa rättvisa konkurrensvillkor vid offentlig upphandling. Den är utformad för att motverka diskriminering av EU-baserade företag som vill delta i offentliga upphandlingar utanför EU. Om tredjeländer (länder utanför EU/EES-området) begränsar tillgången för EU-företag till sina offentliga marknader, kan IPI användas för att införa restriktioner på dessa länders tillgång till EU:s upphandlingsmarknader.

Läs mer: Åsa EdmanIPI

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “EU-samsyn om IPI efter lång process”

  1. Fredrik skriver:
    22 mars, 2022 kl. 08:20

    Vågar knappt föreställa mig vad det kan komma att få för konsekvenser om/när upphandlande enheter måste börja bevaka och begränsa hur stor andel av leveranserna som består av produkter och komponenter som producerats i ett stort, folkrikt land i östra Asien…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026