För andra året i rad har Sveriges kommuner och regioner, SKR, kompletterat sin årliga nöjd kund-undersökning bland företagare med en separat del om upphandlingar.
2021 besvarades enkäten av företagare i 57 kommuner som alla haft ett konkret ärende hos sin kommuns upphandlingsenhet eller motsvarande.
Det är kommunerna själva som valt om de vill delta i undersökningen. 2020 var antalet kommuner som deltog 35.
Kommunerna tilldelas ett NUI-värde (nöjd upphandlingsindex). Ett värde på 70 eller högre bedöms vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.
För de kommuner som finns med i undersökningen är snittet 63, vilket är detsamma som 2020. Det är med liten marginal godkänt.
Högst värde för upphandling får Falkenberg (74) följt av Oxelösund (73) och Haparanda (71). Sämst i rankingen placerade sig Halmstad och Alingsås med NUI på 52.
I SKR:s breda undersökning om kommunernas service till företagen är effektivitet det klart viktigaste serviceområdet.
När det gäller upphandlingar är det däremot serviceområdena kompetens och information som värderas högst av företagarna som besvarat enkäten.
Bemötande och tillgänglighet fick höga betyg med 76 respektive 74, medan framför allt kompetens fick ett relativt lågt betyg med 65. Övriga serviceområden ligger runt 70 i betyg.
Jämfört med år 2020 har betyget ökat med en enhet för effektivitet och kompetens, men minskat med en enhet för bemötandet. Övriga serviceområdens betyg är oförändrade sedan 2020.
Tillgänglighet och i viss mån även bemötande har liten betydelse för företagarnas helhets- bedömning av upphandlingen, enligt SKR.
Detta är företagarna mest nöjda med
- Handläggarnas attityd
- Enkelheten av att ta del av förtydliganden och svar på inkomna frågor
- Information om hur man ställer kompletterande frågor
- Möjligheten att komma i kontakt med kommunen
- Hur snabbt kommunen återkopplade på ställda frågor i förfrågningsunderlaget
Detta är företagarna minst nöjda med
- Kommunens kunskap om leverantörsmarknaden för efterfrågad vara/tjänst
- Kraven i förfrågningsunderlaget i förhållande till efterfrågad vara/tjänst
- Kommunens affärsmässighet
- Kommunens förmåga att följa upp att avtalade villkor efterlevdes
- Innehåll och struktur i upphandlingsdokumenten
RÄTTELSE: I en tidigare version av texten stod felaktigt Falköping i stället för Falkenberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer