I fjol höstas genomförde Älmhults kommun en uppmärksammad upphandling av närproducerat kött. Istället för att upphandla själva köttet har kommunen upphandlat en partner som ordnar allt från inköp till slakt och transport.
Bakom upplägget fanns en önskan om ökad kvalitet på köttleveranserna samt ett närmare samarbete och tydligare kommunikation med leverantören. Ökad flexibilitet vid beställningar var ett annat önskemål.
Alla dessa mål, plus god djurhållning och ekologiskt tänk, uppnås genom att leverantören har kontroll över hela produktionskedjan. Eftersom det råder osäkerhet om volymer, kvalitet och marknadspriser menade kommunen att det på förhand var omöjligt att fastställa totalpriset.
Konkurrensverket är däremot inte övertygat om Älmhultsmodellens förträfflighet. Enligt verkets bedömning (pdf) har kommunen brutit mot lagen om offentlig upphandling. Detta genom att ha använt förhandlat förfarande med föregående annonsering istället för ett öppet eller selektivt förfarande.
– Vi tyckte inte att vi gjorde fel men med Konkurrensverkets svar kommer vi att välja ett annat upphandlingssätt nästa gång, säger Heike Philipsson, upphandlare vid Älmhults kommun.
Övervakande myndighet noterar att det i princip saknas vägledande domstolspraxis och annan vägledning vad gäller denna form av förfarande med föregående annonsering. Efter en granskning av fallet framhålls att de varor och tjänster som kommunen upphandlat inte är av särskilt komplicerat slag.
Av Konkurrensverkets beslut framgår att det visst hade varit möjligt att ange en enhetlig prisstruktur för uppdraget. Den flexibilitet som kommunen eftersträvat har enligt verkets bedömning varit möjlig att uppnå med ett annat förfarande så länge villkoren tydligt framgår av förfrågningsunderlaget.
Konkurrensverkets beslut beror på att de inte riktigt har koll på hur affären fungerar i praktiken. Allt är enkelt och svartvitt när man sitter på läktaren.