Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fel utesluta leverantör trots att ekonomiska krav inte uppfylls

RättsfallsanalysEn dom från Kammarrätten i Stockholm rör frågan om förutsättningar att utesluta leverantör när krav på riskklass från kreditupplysningsföretag inte uppfylls. Sara-Li Olovsson och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, analyserar.

| 2015-09-01

1. Sammanfattning

Kammarrätten har i målet funnit att en leverantör inte skulle uteslutas trots att denne inte uppfyllde förfrågningsunderlagets krav om UC riskklass 3. Leverantören hade genom annan dokumentation visat att det inte förelåg några allvarliga farhågor för att leverantören inte skulle kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt.

2. Fakta i målet

Järfälla kommun (”Kommunen”) genomförde en upphandling avseende saneringsarbeten i Järfälla kommun. Upphandlingen genomfördes genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. I tilldelningsbeslut den 29 oktober 2014 meddelade Kommunen att den hade för avsikt att anta Relita Skadeservice AB (”Relita”) som leverantör för uppdraget.

Corvara Industri- och skadeservice AB (”Corvara”) ansökte sedermera om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkade bl.a. att upphandlingen fick avslutas först sedan rättelse gjorts i form av att anbudet från Corvara ska anses ha uppfyllt alla krav i upphandlingen (inklusive avseende ekonomisk kapacitet) och därmed gå vidare till utvärdering. Corvaras anbud hade förkastats då det inte uppfyllde krav om klass 3 som lägsta kreditvärdighetsnivå från kreditupplysningsföretaget Upplysningscentralen (”UC”).

Corvara menade att Corvara inte var klassat av UC vid tidpunkten för förkastandet, men gav vid anbudslämnandet in annat gediget underlag, bl.a. ratingar från kreditinstituten Business Check och Creditsafe, för att styrka att bolaget uppfyllde kravet på ekonomisk kapacitet. Kommunen hade dock inte tagit hänsyn till detta underlag.

Förvaltningsrätten i Stockholm avslog Corvaras ansökan om överprövning. Corvara överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

3. Domstolens bedömning

Kammarrätten finner inledningsvis att Kommunen haft rätt att ställa krav om minst UC riskklass 3. Kammarrätten hade därefter att pröva om Kommunen haft rätt att utesluta Corvara. Kammarrätten betonar dock att det åligger den upphandlande myndigheten att ändå göra en individuell bedömning av varje anbudsgivares ekonomiska förhållanden eftersom det inte är förenligt med bestämmelserna i LOU att förkasta ett anbud endast av den anledningen att anbudsgivaren inte uppfyller specifikt UC riskklass 3.

Kammarrätten konstaterar att Corvara vid anbudsinlämnandet inte var riskklassat hos UC. Corvara bifogade istället en företagsrapport från Bisnode med klassningen 7 av 10. Genom företagsrapporten har Corvara visat att dess nyckeltal är bättre än genomsnittet i branschen. Av det underlag Corvara bifogat framgick dock att det till Kronofogdemyndigheten sedan den 30 oktober 2012 lämnats in tio ansökningar om betalningsföreläggande beträffande Corvara på totalt 155 753 kr. Samtliga ansökningar hade skrivits av vid anbudstillfället.

Kammarrätten fann att ovan nämnda förhållanden borde knappast kunna anses medföra allvarliga farhågor för att Corvara inte skulle kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt. Det har därför inte funnits skäl att på denna grund utesluta Corvaras anbud. Kammarrätten uttalade att det inte framkommit annat än att den rating som Corvara erhållit genom företagsrapporten motsvarar UC riskklass 3 eller högre.

Överklagandet skulle därför bifallas på så sått att upphandlingen inte fick avslutas förrän en ny utvärdering av anbuden skett, där även Corvaras anbud beaktas.

4. Analys

Den upphandlande myndigheten har enligt 11 kap. 2 § LOU rätt att ställa krav på en leverantör i fråga om dennes ekonomiska kapacitet. Kravet måste emellertid stå i proportion till och ha samband med det objekt som upphandlas. Bevis på en leverantörs ekonomiska kapacitet kan bl.a. utgöras av uppgifter om företagets samlade omsättning, balansräkningar eller intyg från banker (11 kap. 7 § LOU). En viss rating/riskklassning kan ge en god bild av ett företags ekonomiska förhållanden.

Av kammarrättens dom framgår att upphandlande myndigheter som utgångspunkt får ställa krav på en viss rating/riskklassning, men att en individuell bedömning av leverantören alltid måste göras. Vid denna bedömning ska samtliga omständigheter beaktas. Myndigheten kan alltså inte förkasta en anbudsgivare endast med motiveringen att anbudsgivaren inte uppfyller en viss rating hos ett visst kreditupplysningsföretag, i det här fallet UC.

Vid den individuella bedömningen ska den upphandlande myndigheten bedöma huruvida leverantören har den ekonomiska kapacitet som krävs för att fullgöra kontraktet. Kammarrätten motiverar i denna del bedömningen att Corvara har den ekonomiska kapacitet som krävs på så sätt att det inte finns några ”allvarliga farhågor för att Corvara inte skulle kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt.”. Av skrivningen framstår det onekligen som att Kammarrätten uppställer ett krav för när den upphandlande myndigheten kan förkasta en leverantörs anbud vid bristande rating/riskklassning. Det måste föreligga allvarliga farhågor för att leverantören inte ska fullfölja ett eventuellt kontrakt för att en uteslutning ska kunna ske. Till stöd för denna slutsats talar även hur kammarrätten uttalar sig om den av anbudsgivaren (Corvara) ingivna företagsrapporten – att denna får antas motsvara UC riskklass 3 eller högre är endast något som talar för att det inte föreligger sådana allvarliga farhågor som nämnts ovan. Det egentliga kravet som Kommunen uppställt verkar därmed onekligen vara av underordnad betydelse.

Man kan nu fråga sig om kammarrättens uttalande om allvarliga farhågor även ska appliceras på andra typer av krav på ekonomisk kapacitet, t.ex. omsättningskrav. Är upphandlande myndigheter förhindrade att förkasta en leverantör som inte uppfyller ett omsättningskrav om leverantören genom annan dokumentation visar att det inte föreligger några allvarliga farhågor för att leverantören inte skulle kunna fullfölja ett eventuellt kontrakt? Enligt vår mening talar övervägande skäl för att så är fallet.

Syftet bakom ett krav om ekonomisk kapacitet, oavsett hur detta kommer till uttryck, är just att säkerställa att leverantören kommer att kunna fullgöra ett eventuellt kontrakt. Om leverantören visar att denne kommer att kunna fullgöra kontraktet, även om det sker på annat sätt än vad den upphandlande myndigheten föreskrivit, så finns inga skäl att utesluta leverantören. En annan ordning skulle innebära att leverantören utesluts för uteslutandets skull, vilket inte kan betraktas som en önskvärd eller lämplig ordning.

Kammarrättens uppställda krav, att leverantören endast behöver visa att det inte föreligger allvarliga farhågor för att denne inte ska kunna fullgöra kontraktet, måste betecknas som ett ganska lågt ställt krav på den leverantör som inte uppfyller det formella kravet på ekonomisk kapacitet. Det ska bli mycket intressant att följa hur kammarrättens uttalande tolkas i efterföljande förvaltningsrättspraxis. Potentiellt kan kammarrättens avgörande innebära en väsentlig uppmjukning av krav på ekonomisk kapacitet som uppställs av upphandlande myndigheter eller enheter.

Domen har ännu inte vunnit laga kraft.

5. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Stockholms dom den 7 juli 2015 i mål nr 2270-15

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fel utesluta leverantör trots att ekonomiska krav inte uppfylls”

  1. Peter skriver:
    23 december, 2015 kl. 14:50

    Men har inte en stor poäng missats i detta? Genom att kräva
    just UC som riskklassande företag så pekar man ut ett företag på ett enligt LOU
    otillbörligt sätt, eller hur? Skall man inte skriva ”UC eller jämförbart”? Är
    det inte det som det hela handlar om? Utgången i KRNS synes självklar, men
    domskälen synes konstiga. Det är alltså så att det inte var fel på ratingen här, utan felet var att Järfälla ville ha ett visst ratingande företag, och det går ju inte. Tycker att KRNS missat detta och borde snarare ha beslutat om rättelse, vad de nu gör är att själva göra den prövning som Järfälla inte gjorde eftersom de bara diskade anbudet. Så bortse från detta om ”allvarliga farhågor”, det är ingen ny spännande princip som KRNS sjösätter, även om det visst blev lite sjögång här. Hoppas alla fattar detta och inte ser detta som någon uppmjukning av krav på ekonomisk kapacitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026