Kompetent personal är svår att hitta och ännu svårare att behålla. Genom att bygga en kultur som befrämjar teamsamarbete kan företagen öka produktiviteten och teamkänslan så att personalen stannar längre. Det säger den amerikanska managementförfattaren, coachen och talaren Jackie Barretta, till IDG News.
Hon tillbringade i början av sin karriär först 15 år på logistikföretaget Con-Ways it-avdelning och sedan sex år som dess it-chef. Därefter grundade hon konsultföretaget Nura Group, som arbetar med att öka företags teamprestationer. Teamkulturen, betonar hon, var helt avgörande för Con-Ways tekniska framgångar.
– Hela företagets personal fick höra om vår kultur och vad vi kunde göra, inte bara tekniskt utan även som ett samarbetande team. Det ledde till att vi kunde locka till oss väldigt duktig personal och leda dem till att göra det bästa möjliga.
Här är hennes fem främsta tips:
1. Tillåt negativa känslor.
– Ofta vill vi se lugna, fridfulla arbetsplatser där alla gör vad de behöver göra och glömmer sina känslor. I en sådan miljö är inte heller negativa känslouttryck accepterade. Samtidigt talar företagen om värdet av personalens engagemang. Men du kan inte ha det ena utan det andra. Du måste låta folk vara känslomässiga på jobbet. Inom ramen för professionaliteten måste det finnas utrymme även för det negativa.
2. Satsa på nyheter
Att arbeta med ständig förändring är ett sätt. Låt personalen arbeta i olika roller eller flytta runt till olika arbetsplatser. Ta in nykomlingar i gruppen av gamla medarbetare.
– Företagen är väldigt bra på att sätta folk på positioner och förvänta sig att man göra samma sak år efter år. Sedan tror de att personalen ska bli bättre och bättre. Så fungerar det inte. Kreativiteten torkar ut. Därför krävs ständigt nytänkande, en förmåga att göra saker och ting annorlunda.
3. Uppmuntra kreativitet
Ingen kan tvinga team att tänka nydanande. Men det går att uppmuntra till kreativt tänkande.
– Att göra arbetsuppgifterna lite roligare kan minska spänningarna och ge ett energitillskott. Det gäller att uppmuntra det roliga, spontana som inte är så intensivt att det tröttar ut.
4. Hantera personalens stress
För att vara produktiva och kreativa måste personalen ha rimliga stressnivåer.
– Företag som bara mäter prestationer får anställda som bara fokuserar på att uppnå vissa mål genom samma gamla rutiner.
Stressade och överbelastade medarbetare tenderar att bara plocka lågt hängande frukter.
– Låt personalen i stället tänka: vad skulle jag kunna göra som är nytt och annorlunda och vad skulle kunna få mig bättre på att göra detta?
5. Bygg känslomässiga band.
Folk som arbetar ihop dag efter dag behöver känna mer än bara arbetsplatsaspekterna.
– Människor behöver känna ett band med de vi är nära, organisatoriskt och geografiskt. Det gäller även på it-området där man ofta arbetar på distans.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer