Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fiktiva mängder i utvärderingsmodell ska spegla verkligheten

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom rör möjligheten att hemlighålla fiktiva mängder i utvärderingsmodeller. Lina Håkansson Kjellén och Per-Owe Arfwedson, Bokwall Rislund advokatbyrå, analyserar domen.

| 2016-10-10

Fakta i målet

Trafiknämnden i Göteborgs Stad genomförde en upphandling av drift och underhåll av trafiksignaler på det kommunala vägnätet i Göteborg. Utvärderingen av anbuden skulle ske baserat på ett fast pris för grundtjänsten samt en rörlig ersättning för möjliga tilläggsarbeten.

Tilläggsarbetena prissattes i en à-prislista varefter ett utvärderingspris räknades fram utifrån fiktiva mängder som trafiknämnden upprättade före anbudsdagen och diarieförde under sekretess fram till att anbuden öppnades.

De fiktiva mängderna framgick alltså inte av förfrågningsunderlaget.

En leverantör, One Nordic, ansåg att upphandlingen var utformad på ett konkurrensbegränsande sätt som gynnade befintlig leverantör på ett otillbörligt sätt. One Nordic lämnade därför inget anbud utan ansökte om överprövning av upphandlingen redan under anbudstiden.

Bolaget gjorde gällande att avsaknaden av de fiktiva mängderna för tilläggsarbetena gjorde det omöjligt att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och att hemlighållandet gynnade befintliga leverantörer.

Kommunen försvarade förfarandet att hemlighålla de fiktiva mängderna med att detta förhindrade befintlig entreprenör från att använda sin kunskap om de verkliga förhållanden och på så sätt utjämnade informationsläget mellan anbudsgivarna. Hemlighållandet syftade även till att undvika skadlig spekulation i à-priser.

Domstolarnas bedömning

Förvaltningsrätten ansåg inte att hemlighållandet av de fiktiva mängderna utgjorde en överträdelse av upphandlingsreglerna och avslog därför ansökan om överprövning.

Domstolen fann visserligen att det skulle underlätta för anbudsgivarna att lämna anbud om det fanns konkreta uppgifter på mängden tilläggsarbeten som skulle utföras men eftersom omfattningen på arbetena varierade från år till år fanns det inga sådana uppgifter.

Mot bakgrund av att mängden tilläggsarbeten således var okänd för såväl trafiknämnden som anbudsgivarna, ansågs avsaknaden av fiktiva mängder varken strida mot transparens- eller likabehandlingsprincipen.

Efter förvaltningsrättens dom meddelade trafiknämnden tilldelningsbeslut av vilket det framgick att två leverantörer inkommit med anbud. Båda dessa var befintliga leverantörer till trafiknämnden.

Kammarrätten som kom att pröva målet fann att avsaknaden av fiktiva mängder i utvärderingsmodellen utgjorde en brist i upphandlingen och att upphandlingen därför skulle göras om.

Enligt kammarrättens uppfattning innebar hemlighållandet av de fiktiva mängderna att anbudsgivarna inte fick tillräcklig information om vad som tillmättes betydelse vid utvärderingen vilket stred mot transparensprincipen.

Därutöver konstaterade domstolen att en utvärderingsmodell av det slag som var aktuellt bör vara utformad så att resultatet speglar de faktiska kostnader som den upphandlande myndigheten har att räkna med.

Det får därför antas att de fiktiva mängder som väljs i möjligaste mån överensstämmer med det förväntade behovet. Detta bekräftades även av resultatet i upphandlingen.

Eftersom det bara var befintlig leverantör som kände till tidigare års utfall gynnades denne av de hemliga fiktiva mängderna på bekostnad av övriga leverantörer.  Utvärderingsmodellen stred således även mot likabehandlingsprincipen.

Analys och konsekvens

Många upphandlande myndigheter kan säkert relatera till trafiknämndens önskan att undvika spekulativ prissättning, men att undanhålla information på det sätt som skedde i upphandlingen är inte rätt väg för att säkerställa affärsmässiga och välgrundade priser.

För det första är det en i det närmaste uppenbar transparensbrist. Det finns en mängd rättsfall från svenska domstolar som framhåller vikten av att anbudsgivare vet vad som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen.

Enbart det faktum att det inte går att fastställa exakta mängder av framtida arbeten kan inte medföra att en upphandlande myndighet helt kan undanhålla information om historiska volymer eller framtida uppskattningar. I synnerhet inte när informationen kan ha avgörande betydelse för utvärderingsmodellens tillämpning.

För det andra leder återhållsamhet avseende information sällan till affärsmässiga eller realistiska priser. Anbudsgivning kräver ofta svåra bedömningar och avvägningar beträffande olika priser i förhållande till framtida verkligt utfall.

Vad som är ett affärsmässigt pris kan variera stort beroende på exempelvis volymer och längden på avtalsperioden. I den överprövade upphandlingen nämndes att priset för kabel, som skulle ingå i en prispost bland tilläggsarbetena, kunde variera stort beroende på hur många meter kabel som köps.

Utan närmare information om omfattningen av de arbeten som ska utföras är det mycket svårt för anbudsgivare att uppskatta realistiska priser. Detta gäller i synnerhet anbudsgivare som inte tidigare har levererat tjänsten eller varan till den upphandlande myndigheten.

Den osäkerhet avseende uppdragets omfattning som anbudsgivarna måste ta höjd för leder därför ofta till högre priser än nödvändigt.

Kammarrätten framhåller även i sin dom att utvärderingsmodeller ska vara utformade så att de leder till ett rättvisande resultat.

För utvärderingsmodeller där utvärderingen baseras på fiktiva mängder innebär det att de fiktiva mängderna ska ha en koppling till verkligheten. De får inte vara tagna ur luften utan koppling till det som ska upphandlas.

Självklart kan det vara svårt att veta exakt hur det framtida behovet kommer att se ut, men som kammarrätten anger får sådana uppskattningar göras i möjligaste mån. Härvid brukar statistik från föregående upphandlingar kunna vara till nytta för framtida uppskattningar.

Det ligger också i den upphandlande myndighetens intresse att göra en ordentlig undersökning av det framtida behovet innan man går ut i en upphandling för att säkerställa att behovet verkligen täcks av upphandlingen.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Göteborg mål kammarratten-i-goteborg-mal-nr-2485-16

Sammanfattning

  • Om en utvärdering ska baseras på fiktiva mängder måste dessa mängder anges i förfrågningsunderlaget. Annars brister utvärderingsmodellen i transparens.
  • De fiktiva mängderna får inte vara tagna ur luften utan ska i möjligaste mån stämma överens med det förväntade behov som upphandlingen ska täcka.

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026