–Covid-19-pandemin har fått mycket dramatiska effekter för flygbranschen, men också för ekonomin i övrigt. Samhällets klimatomställning måste dock fortsätta. Det är därför mycket glädjande att antalet aktörer som ser värdet i att satsa på hållbara flygresor faktiskt ökar i år – pandemin till trots, säger Jonas Abrahamsson, vd för statens flygplatsbolag Swedavia.
Sedan 2016 tillämpar Swedavia – som driver Arlanda, Landvetter och ytterligare åtta flygplatser – en modell med inköp av bioflygbränsle för att reducera utsläppen från egna tjänsteresor.
Numera har även andra organisationer en stående inbjudan om att samverka med möjligheter till avrop.
Nytt för i år är att tre länsstyrelser – Västernorrland, Halland och Gotland – deltar tillsammans med Göteborgs hamn, SOS alarm och 2030-sekretariatet.
Med initiativet vill Swedavia stärka den marknad för bioflygbränsle som man beskriver som omogen med förhållandevis höga priser.
Enligt Swedavia minskar bränslet utsläppen av fossil koldioxid med upp till 85 procent räknat ur ett livscykelperspektiv och i jämförelse med traditionellt flygbränsle
Bränslet producerat av restavfall från exempelvis slakterier och Swedavias leverantör blir Air bp.
Avtalet är ettårigt och börjar gälla vid halvårsskiftet. Planeringen pågår också för nästa ramavtalsupphandling där Swedavia räknar med att bjuda in till nya samarbeten mot slutet av 2021.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer