Hur upplever leverantörer till offentlig sektor upplever det svenska upphandlingsklimatet?
Företaget Mercell, som levererar inköps-, upphandlings- och anbudstjänster, presenterar årligen en enkät kallad Anbudsbarometern.
Av den senaste upplagan framgår att ökad dialog, gemensam syn på kvalitet och pris samt ökad öppenhet och transparens är de tre faktorer som efterfrågas mest.
– Vår erfarenhet är att en tidig dialog mellan upphandlare och leverantörer resulterar i bättre upphandlingar med tydligare kravspecifikationer, mer relevanta krav och i slutändan en bättre affär, säger Sofia Andersson, Sverigechef på Mercell.
Av undersökningen framgår att upphandlarna annonserar ut fler inbjudningar till tidig dialog än föregående år.
Samtidigt är det endast 20 procent av respondenterna som tycker att upphandlarna är bra på att föra dialog inför en upphandling.
Det är dock en tydlig uppgång jämfört med fjolårets barometer där 15 procent upplevde att upphandlarna var bra på att föra en dialog inför en upphandling.
Åtta av tio uppger att de någon gång funderat på att lämna anbud i en offentlig upphandling, men därefter avstått. Huvudskälet är att det varit för stort fokus på pris samt att kravspecifikationer varit irrelevanta och omöjliga att uppnå, enligt undersökningen.
Sex av tio leverantörer svarar att de hade lämnat fler anbud på offentliga upphandlingar om större fokus lades på kvalitet.
I år deltog 954 respondenter, jämfört med 505 från fjolårets undersökning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer