Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Flera nej för varje ja

Skyndsamhetskrav och preklusionfrist på den korta listan kan vägas mot en betydligt längre nej-lista. Regeringens planerade LOU-reform innehåller begränsade förändringar.

| 2021-01-04
Civiliminister Lena Micko Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Det står klart sedan utkastet till lagrådsremiss blivit offentligt med förslag om ett lagstadgat skyndsamhetskrav och en preklusionsfrist som begränsar leverantörers möjligheter till överprövning.

Förändringarna – med inriktningen att träda i kraft 1 januari 2022 – har förslag från överprövningsutredningen, ÖU, och förenklingsutredningen, FU, som grund.

Men merparten av förslagen ratas helt eller delvis av regeringen enligt nedan:

Ingen tidsfrist för upphandlingsmåls avgörande.

ÖU hade föreslagit en tidsgräns på 90 dagar för en domstols handläggning som en kraftigare åtgärd än det nu föreslagna skyndsamhetskravet. En majoritet av remissinstanserna – bland dem Advokatsamfundet och SKR – ställde sig positiva. Men flera domstolar var negativa eller tveksamma och regeringen pekar bland annat på att det är främmande för svensk rättstradition med krav på domstolarna att avgöra mål inom en viss tid.

Nej till tidsplan för mål om överprövning.

Förslaget fick ett blandat mottagande av remissinstanserna. Regeringen lyfter fram att domstolen har svårt att självständigt påverka handläggningstiden eftersom den även styrs av parternas processföring. En frivillig tidsplan som domstolen upprättar kan vara ett alternativ, tillägger regeringen.

Avslag för preklusionsfrist under anbudstiden

ÖU ville se en skyldighet för leverantörer att redan under anbudstiden påtala fel och brister som grund för överprövning. Men regeringen ser en risk för att ett sådant krav leder till färre anbud genom att det kan bli resurskrävande för mindre leverantörer. Det finns även en risk för längre handläggningstider i domstol, enligt regeringen, som en följd av tillämpningsproblem och bevisfrågor.

Ingen domstolsavgift vid överprövning

FU hade föreslagit en ansökningsavgift på 7 500 kronor med överlag positiv respons från remissinstanser. Avgiften skulle kunna minska antalet överprövningar och stimulera dialogen mellan parterna under ett pågående upphandlingsförfarande. Regeringen summerar sitt avslag med att det är svårt att bestämma en optimal nivå för en ansökningsavgift och att effekterna av avgiften är osäkra men med risk för att mindre leverantörer väljer bort en överprövningsprocess.

Nej till processkostnadsansvar

FU:s förslag var att förlorande part i ett överprövningsmål  kan bli skyldig att ersätta den vinnande partens kostnader som en åtgärd för att minska antalet överprövningar. Men remissvaren var överlag negativa och regeringen motiverar bland annat sitt nej med att det kan sätta upp ekonomiska hinder för mindre och resurssvaga leverantörer.

Inget förtydligande om direktupphandlingar

Regeringen säger nej till att införa särskilda möjligheter för temporär direktupphandling på det direktivstyrda området. Inte heller ÖU:s förslag om att förtydliga lagtexten kring undantag från annonsering vid synnerligen brådska får något stöd. Regeringen konstaterar att det finns ett HFD-avgörande från 2019 om att en utdragen överprövningsprocess kan ses som oförutsedda omständigheter som ger rätt till direktupphandling.

Leverantörer får behålla rätten till ersättning för rättegångskostnader,

Även efter en reformering av LOU vill regeringen att leverantörer som får rätt i domstol även har rätt till skadestånd från den upphandlande myndigheten för rättegångskostnader. ÖU ville ta bort rätten utifrån den obalans som gäller där upphandlande myndigheter inte kan få motsvsarande ersättning från leverantörer.

Läs mer: FörenklingsutredningenLena MickoÖverprövningsutredningen

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Flera nej för varje ja”

  1. Mattias skriver:
    12 januari, 2021 kl. 16:07

    Tråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist – om vi alltid ska hålla oss till traditioner, utvecklas vi då?
    Tråkigt att leverantörer kan få skadestånd i de fall de vinner men inte tvärtom – hur mycket kostar inte en överprövning för det offentliga? Som dessutom oftast vinns av de offentliga. Känns som bakåtsträvande avslag! Så synd när det kunde blivit delvis bättre………

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Får inte skylla på arbetsbördan

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Belönas för sin kravställning
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026