Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Flera nej för varje ja

Skyndsamhetskrav och preklusionfrist på den korta listan kan vägas mot en betydligt längre nej-lista. Regeringens planerade LOU-reform innehåller begränsade förändringar.

| 2021-01-04
Civiliminister Lena Micko Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Det står klart sedan utkastet till lagrådsremiss blivit offentligt med förslag om ett lagstadgat skyndsamhetskrav och en preklusionsfrist som begränsar leverantörers möjligheter till överprövning.

Förändringarna – med inriktningen att träda i kraft 1 januari 2022 – har förslag från överprövningsutredningen, ÖU, och förenklingsutredningen, FU, som grund.

Men merparten av förslagen ratas helt eller delvis av regeringen enligt nedan:

Ingen tidsfrist för upphandlingsmåls avgörande.

ÖU hade föreslagit en tidsgräns på 90 dagar för en domstols handläggning som en kraftigare åtgärd än det nu föreslagna skyndsamhetskravet. En majoritet av remissinstanserna – bland dem Advokatsamfundet och SKR – ställde sig positiva. Men flera domstolar var negativa eller tveksamma och regeringen pekar bland annat på att det är främmande för svensk rättstradition med krav på domstolarna att avgöra mål inom en viss tid.

Nej till tidsplan för mål om överprövning.

Förslaget fick ett blandat mottagande av remissinstanserna. Regeringen lyfter fram att domstolen har svårt att självständigt påverka handläggningstiden eftersom den även styrs av parternas processföring. En frivillig tidsplan som domstolen upprättar kan vara ett alternativ, tillägger regeringen.

Avslag för preklusionsfrist under anbudstiden

ÖU ville se en skyldighet för leverantörer att redan under anbudstiden påtala fel och brister som grund för överprövning. Men regeringen ser en risk för att ett sådant krav leder till färre anbud genom att det kan bli resurskrävande för mindre leverantörer. Det finns även en risk för längre handläggningstider i domstol, enligt regeringen, som en följd av tillämpningsproblem och bevisfrågor.

Ingen domstolsavgift vid överprövning

FU hade föreslagit en ansökningsavgift på 7 500 kronor med överlag positiv respons från remissinstanser. Avgiften skulle kunna minska antalet överprövningar och stimulera dialogen mellan parterna under ett pågående upphandlingsförfarande. Regeringen summerar sitt avslag med att det är svårt att bestämma en optimal nivå för en ansökningsavgift och att effekterna av avgiften är osäkra men med risk för att mindre leverantörer väljer bort en överprövningsprocess.

Nej till processkostnadsansvar

FU:s förslag var att förlorande part i ett överprövningsmål  kan bli skyldig att ersätta den vinnande partens kostnader som en åtgärd för att minska antalet överprövningar. Men remissvaren var överlag negativa och regeringen motiverar bland annat sitt nej med att det kan sätta upp ekonomiska hinder för mindre och resurssvaga leverantörer.

Inget förtydligande om direktupphandlingar

Regeringen säger nej till att införa särskilda möjligheter för temporär direktupphandling på det direktivstyrda området. Inte heller ÖU:s förslag om att förtydliga lagtexten kring undantag från annonsering vid synnerligen brådska får något stöd. Regeringen konstaterar att det finns ett HFD-avgörande från 2019 om att en utdragen överprövningsprocess kan ses som oförutsedda omständigheter som ger rätt till direktupphandling.

Leverantörer får behålla rätten till ersättning för rättegångskostnader,

Även efter en reformering av LOU vill regeringen att leverantörer som får rätt i domstol även har rätt till skadestånd från den upphandlande myndigheten för rättegångskostnader. ÖU ville ta bort rätten utifrån den obalans som gäller där upphandlande myndigheter inte kan få motsvsarande ersättning från leverantörer.

Läs mer: FörenklingsutredningenLena MickoÖverprövningsutredningen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Flera nej för varje ja”

  1. Mattias skriver:
    12 januari, 2021 kl. 16:07

    Tråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist – om vi alltid ska hålla oss till traditioner, utvecklas vi då?
    Tråkigt att leverantörer kan få skadestånd i de fall de vinner men inte tvärtom – hur mycket kostar inte en överprövning för det offentliga? Som dessutom oftast vinns av de offentliga. Känns som bakåtsträvande avslag! Så synd när det kunde blivit delvis bättre………

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Redo för breda allmänheten

Direktupphandling för Lessebo blir sista pusselbiten när Region Kronoberg bygger upp ett heltäckande nät av externa vaccinatörer för fas fyra.

Mer Medley i Linköping

Gammalt och nytt förenas i Linköpings kommuns upphandling av driften för simhall och utebad. Branschjätten Medley har getts förtroende att lotsa stan in i en ny era av bad och relax.

Hemma i Falkenberg

Karriär

Ann-Heléne Klasson har fått nära till jobbet efter många år av västkustpendling. Men det var kommunens plan för att vässa inköpsorganisationen som lockade henne till tjänsten som upphandlingschef i Falkenbergs kommun.

Flyger högst med staten

Statligt anställda kan flyga vidare med ett nytt avtal för inrikesresor där tre flygbolag blir ramavtalsleverantörer. SAS hamnade högst poängmässigt i en upphandling med fokus på miljökriterier.

Foto: Johanna Hellén

Vägleder om cirkulär ekonomi

Göteborgs Stad har tagit fram en vägledning för cirkulära inköp. Där får kommunens verksamheter praktiska tips men triggas också att tänka till kring sina behov.

Har fokus på pris kontra kvalitet

Hur upphandlar man rätt kvalitet till rätt pris? Professor Mats Bergman vid Södertörns högskola har sammanställt aktuell forskning kring frågan.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Redo för breda allmänheten Redo för breda allmänheten
Mer Medley i LinköpingMer Medley i Linköping
Hemma i Falkenberg Hemma i Falkenberg
Flyger högst med staten Flyger högst med staten
Vägleder om cirkulär ekonomi Vägleder om cirkulär ekonomi
Har fokus på pris kontra kvalitet Har fokus på pris kontra kvalitet
Vill se mer innovationsupphandlingVill se mer innovationsupphandling
Svårt att följa upp sociala kravSvårt att följa upp sociala krav

Senaste kommentarerna

  • Vägleder om cirkulär ekonomiDet mesta som köps har oavsett seriösa ambitioner vid inköp tillverkats av giriga företag som lagt tillverkning av delar eller...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerOavsett vad som gått fel så är det naturligtvis viktigt att det får konskevenser för de ansvariga personligen. Det "gamla"...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerEtt troligt alternativ i aktuellt fall är att, det är resursbrist i bolagets upphandlingsavdelning som är orsaken till dessa otillåtna...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Tryggare avtal för båda parter

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson, som utvecklat konceptet sedan starten 1995.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »