Fem icke statligt ägda svenska regionalflygplatser samarbetar för att få ner kostnaderna för flygtrafikledningstjänst och meteorologisk observationstjänst. Receptet för Jönköping Airport, Kalmar Airport, Karlstad Airport, Norrköping Airport och Skellefteå City Airport är att göra upphandlingen tillsammans.
– Upphandlingen kan både få ned kostnader för de fem flygplatserna men också leda till fler gemensamma upphandlingar för andra regionala flygplatser, säger Peter Larsson, vd för samarbetsbolaget Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, som för närvarande har 36 medlemsflygplatser från Kristianstad i söder till Pajala.
Fast frågan är om de upphandlingstankarna inte bara är en from förhoppning. En statlig utredning vill nämligen återreglera flygtrafiktjänsten för de flygplatser som ligger i så kallade samfällda terminalområden, i princip runt landets tre storstäder och i Östergötland. Där ska Luftfartsverket vara leverantör.
Just flygtrafiktjänst är ofta den enskilt största utgiften för en flygplats. En gemensam upphandling med fem flygplatser ger goda förutsättningar för att skapa kostnadsbesparingar för de regionala flygplatserna. Tidigare genomföra upphandlingar uppvisar besparingar på runt 25 procent.
Anbudstiden går ut den 1 mars 2013. Avtalstiden är på fyra år med början från 1 januari 2014 med möjlighet till förlängning med ett plus ett år.
Upphandlingen omfattar samtliga fem flygplatser som en helhet. SRF poängterar att det kan finnas särskilda förutsättningar eller uppgifter för varje flygplats som trafik, öppettider eller luftrumsblock.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer