-Den tidigare versionen av koden innehöll ett absolut förbud för alla som på något sätt beslutade om offentlig upphandling att ta emot alla former av förmåner. Det har nu ersatts av ett situationsbaserat förbud så att förbudet är kopplat till att det ska finnas en aktuell offentlig upphandling eller att det kan komma en sådan, säger IMM:s generalsekreterare Natali Engstam Phalén.
Därmed, tillägger hon, finns ett viss utrymme att acceptera en förmån som kan ha anknytning till en offentligt anställd persons arbetsuppgifter. Riktlinjerna ställer också krav på måttfullhet för den förmån som är aktuell.
Det är tredje upplagan av koden (efter 2012 och 2014 års versioner) som nu börjat gälla efter en minst sagt omfattande process under två år för att hämta in synpunkter och bestämma olika uppdateringar och förändringar jämfört med tidigare version.
Näringslivskoden behålls som inarbetat smeknamn, men Kod mot korruption i näringslivet blir det officiella namnet som markering av företags ansvar att arbeta förebyggande mot korruption.
IMM lyfter fram koden som en etisk standard som sträcker sig längre än lagstiftning och med tydliga krav kring riskanalyser, utbildning och visselblåsningssystem.
-Vi har tagit in fler konkreta exempel och tydliggjort regler och vägledning för att göra det enklare att agera i olika situationer, säger Natali Engstam Phalén, som särskilt pekar på att kontroll av mellanhänder fått ökat fokus:
-Även som upphandlare tror jag man kan ha stor nytta av det avsnittet med beskrivningar av olika delar som man ska kontrollera avseende sina tredjeparter och som kan ge information om leverantörer är hela och rena – särskilt om man har leverantörer i flera led eller internationella leverantörer.
IMM:s huvudmän Svenskt näringsliv, Stockholms handelskammare och Sveriges kommuner och regioner (SKR) står bakom den nya koden.
-Koden är nu än mer relevant och anpassad till de villkor som gäller för näringslivet och de kommunala bolagen med informativa exempel och tydliga riktlinjer för vad som gäller i affärsrelationer, säger SKR:s ordförande Anders Knape.
-Koden kan också fungera som inspirationskälla i lokalt antikorruptionsarbete i kommuner och regioner. Arbetet mot korruption är viktigt för att uppnå sund konkurrens och ett kontinuerligt arbete med koden är en del i det viktiga arbetet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer