– Jag tror inte att så många tänker på vad helt ny och fräsch standard kostar i skattepengar, säger Helene Lidestam, professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet, i en presentation av projektet på universitetets webbplats.
Energimyndigheten finansierar forskningen under de närmaste fyra åren med en totalbudget på 8,6 miljoner kronor och där Linköpings universitet samverkar med Karlstads universitet.
Kollektivtrafikmyndigheterna i de fyra största regionerna finns med som projektpartners i likhet med branschorganisationer och stora bussföretag som Keolis och Nobina.
En genomlysning kommer att genomföras för att identifiera brister i upphandlingarna med målet att bidra till en cirkulär och hållbar verksamhet – både sett till miljö och kostnader.
Forskarna tror att det går att kapa kostnader genom mer av standardiserade lösningar. Det kan gälla uniformer som kan ”fungera mellan upphandlingarna” men i kanske ännu högre grad genom att tona ner regionernas vilja att profilera fordonens utseende invändigt.
− Olika kommuner och regioner har olika krav på vilket avstånd det ska vara mellan sätena och på hur bussens interiör ska vara utformad. Det gör att det krävs omfattande ombyggnad när ett transportbolag byter uppdragsgivare, säger Helene Lidestam.
Även effekten av ålderskrav och särskilt att operatören kan behöva köpa in nya bussar i slutet av en avtalsperiod kommer att studeras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer