Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Förtydligande och komplettering av anbud

Juridisk krönikaBjörn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar ytterligare en gång kring förtydligande och komplettering av anbud. För ett litet tag sedan kom ännu en dom som rörde en situation där den tänkta vinnaren i en upphandling missat att bifoga en viss information. En information som hade varit enkel att komplettera med och som inte inneburit något för konkurrensen.

| 2017-12-05

Vi tänker på Stockholm stads upphandling av it-tjänster som överprövades och där domen nyligen vann laga kraft. Låt oss anta att det pris som utvärderades, är representativt för utfallet. I sådant fall kommer domstolens avgörande att kosta Stockholm 75 miljoner kronor per år. Det är mycket pengar.

Frågan man behöver ställa sig är hur den offentliga upphandlingen egentligen ska tolkas när det gäller situationer där en anbudsgivare visserligen inte bifogat viss information som efterfrågas, men där denna information enkelt kan kompletteras. Utan att konkurrensen påverkas.

Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, har klargjort sin syn. Ett obligatoriskt krav är ett obligatoriskt krav, även om det endast handlar om krav på ett bevis. Missar en anbudsgivare att svara på detta krav, ska anbudet förkastas.

HFD:s syn är på ett sätt pragmatisk. Det är upp till upphandlande myndighet att kvalitetssäkra vad som verkligen ska vara obligatoriska krav. Det är upp till anbudsgivaren att kvalitetssäkra sina svar. Det är på ett sätt en rimlig syn, men vi vet samtidigt, inte minst genom det vi nyligen såg i Stockholms upphandling, att frågan inte är så enkel. Även om flera personer läser ett anbudsunderlag, från både upphandlarens och anbudsgivarens sida, kan misstag ske.

Det är då relevant att fråga sig om man ska tolka lagen utifrån perspektivet ”rätt ska vara rätt”, eller om man ska tolka lagen utifrån lagstiftarens syfte.

Ett av syftena, och förmodligen det mest grundläggande, bakom LOU är att bidra till, eller till och med säkerställa, en effektiv konkurrens. Ett sätt för att uppnå en sådan, är att ha tydliga regler. Ett annat är att låta upphandlande myndighet förtydliga eller komplettera anbud, givet att konkurrensen inte påverkas. Dessa perspektiv går att kombinera, så länge som man vågar släppa ”rätt ska vara rätt”-synsättet.

Låt oss säga att lagstiftaren skulle anamma det förslag vi presenterade i Almedalen och som såg ut enligt följande:

“Förtydliganden och kompletteringar får ske i den mån förtydligandet eller kompletteringen enbart visar på ett förhållande som förelåg vid tidpunkten för då ett krav skulle vara uppfyllt.”

Vem skulle förlora något på det? Vi kan endast komma på en part som skulle kunna kategoriseras som ”förlorare”. Den anbudsgivare som inte kan hävda sig i konkurrensen och som kommer tvåa i upphandlingen. Alltså den som i just den här upphandlingen har lämnat ett anbud som är dyrare och/eller sämre.

Om lagstiftaren anser att det är det mest skyddsvärda intresset, är dagens lagstiftning och tillämpningen av densamma ändamålsenlig och till och med bra. Om det i stället finns andra intressen som är mer skyddsvärda, behöver lagen och/eller tillämpningen förändras. För oss är svaret givet.

Men, skulle någon kunna invända, skulle inte ett lagförslag enligt ovan strida mot EU-direktivet? Det skulle ju innebära att någon kan komma att få komplettera sitt anbud efter sista anbudsdag. Utifrån principen ”rätt ska vara rätt” är det problematiskt eftersom konkurrensen per definition rubbas så snart en formaliaregel bryts. Utifrån en ändamålstolkning av EU-direktivet, utifrån de grundläggande syften som anges i beaktandesats 2 till direktivet, är det dock knappast ett problem.

Lagstiftaren är tydlig med att det är konkurrensen och värde för pengarna som är grundläggande. Att utifrån det ha en tydlig lagregel som konstaterar just detta är inget problem. Lagstiftaren sätter ju själv upp en tydlig formaliaregel som övertrumfar de misstag den upphandlande myndigheten eller anbudsgivaren gör. Missar man något som verkligen påverkar konkurrensen, som till exempel pris eller motsvarande, får man sitt anbud förkastat. Men för alla formaliamissar, eller bekräftelser av att ett visst krav är uppfyllt (givet att det vid kontrollen verkligen är uppfyllt), ska det bästa anbudet vinna.

Inte heller argumentet att vissa situationer kan bli svårbedömda är värt att ta på allvar. Om någon skulle vilja pröva en fråga har vi domstolar som är kompetenta och som kan göra denna bedömning. Men man kan också fråga sig varför det är intressant för en leverantör att klaga på här typen av formaliamissar. Man skulle ju faktiskt lika gärna kunna låta bli och i stället fokusera mer på sitt eget anbud.

Vi vet inte vad dagens synsätt kostar i form av att det bästa anbudet inte vinner. Vi vet dock att det är mer än 75 miljoner kronor per år. Förmodligen mycket mer. Och det är motiv nog för att se över lagen i denna del. Att dagens regler dessutom skapar en bild av offentlig upphandling som något som inte är förankrat med verkligheten skapar ytterligare motiv.

Att göra ingenting ter sig ofta enkelt och gör att man inte hamnar i konflikt. Men det får nästan alltid en konsekvens. I det här fallet är det mer effektivt, bättre för konkurrensen och skapar ett förtroende för lagstiftningen. Frågan skulle kunna lösas i rättstillämpningen. Det är dock inte realistiskt att tro att så sker.

Låt oss därför hoppas att lagstiftaren vågar utmana invanda föreställningar och den här gången göra något. Fram till dess hoppas vi att fler upphandlande myndigheter väljer att ställa frågan ”är det verkligen värt att förkasta anbudet om inte detta krav är uppfyllt” och ”finns det ett bättre tillfälle att uppfylla kravet än vid tiden för anbudslämnande” vid sitt framtagande av upphandlingsunderlaget.

Och att alla anbudsgivare lägger en stund extra på att verkligen säkerställa att man svarat på det som efterfrågas.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Förtydligande och komplettering av anbud"

  1. Louise Mattsson skriver:
    5 december, 2017 kl. 13:02

    Nu är det ju inte per automatik så att det dyrare alternativet är sämre. Vi har i vår bransch som är hissar sett en prisdumpning under många år.
    Konkurrenter som går in med näst intill nollpriser på det efterfrågade för att såklart räkna hem det på ngt annat. Vi försöker stå för kvalité och i det läget är ett missat skallkrav enda sättet att få ut de som prisdumpar.
    Den upphandlande enheten eller myndigheten är oftast för rädd/oinformerad för att förkasta extremt låga priser.

  2. Viktor skriver:
    5 december, 2017 kl. 13:32

    Visst kan det bli ett sluttande plan om man börjar begära in
    kompletteringar. Men man kan vända på det och säga, att det är domstolen som befinner sig på ett sluttande plan: Det är omöjligt att göra en större upphandling, där konsekvenserna av varenda krav har övervägts. För 75 miljoner hade man kunnat anställa många förskolelärare..

    Håller med författarna om att man borde kunna komplettera med sådant som påvisar förhållanden som förelåg vid tidpunkten för när kravet skulle vara uppfyllt: Detta utgör inte en ändring av anbudet i sig, eftersom det är fakta som förelåg vid anbudstillfället. I viss utsträckning kan man redan idag argumentera på det viset.

    Många rättsfall rör också att brister uppdagats under överprövningsprocessen, och då saknas möjligheten att begära komplettering/förtydligande.

  3. Björn Bergström skriver:
    6 december, 2017 kl. 16:49

    Hej!
    Frågan om låga priser är en diskussion för sig, men jag tror inte att man löser den genom att hålla kvar vid dagens rigida syn på formalia. Låga priser har ofta att göra med brister i avtalsvillkoren och/eller en tro från leverantören att beställaren inte kommer att följa upp avtalet. Dessutom bedömer jag att det finns en förbättringspotential från upphandlande myndighet att begära mer konkreta förklaringar (och framförallt bevis) avseende varför priset är lågt.

    Med det sagt håller jag med om att det dyrare alternativet inte behöver vara sämre. Men om så är fallet bör det visa sig genom att det vinner utvärderingen genom att få högre “kvalitetspoäng”.

  4. Kjell skriver:
    7 december, 2017 kl. 08:37

    BRA, BRA, BRA. Jag stöttar helt och fullt förslaget om komplettering. Det, som jag ser det, viktigaste skälet för att tillåta komplettering är att allmänhetens förtroende för Myndighetssverige urholkas av alla dessa “misslyckanden”.

  5. Viktor skriver:
    8 december, 2017 kl. 08:46

    Det är ofta svårt att avtala i sak om kvalitet. Det är mer en teoretisk tankemodell. Som i ett upphandlade ramavtal för hantverkstjänster: Entreprenören skickade inte sina bästa handverkare (även om de hade samma ”formella” kvalifikationer), de låg högt i budget (priset reglades per timme). Detta är en känsla och inget som går att bevisa (ännu mindre att sanktionera i avtalet).

    Ett lägre pris borgar inte sällan för lägre kvalitet. Man får
    helt enkel vad man betalar för, det är sällan man kan göra ”klipp” i offentlig upphandling. Att det bättre alternativ skulle vinna genom ”högre kvalitetspoäng”, så är det också teoretiskt: Det är ofta väldigt svårt att beskriva
    kvalitetsparametrar. Anta att man upphandlar mat, med smakprov. Då kan AG skicka matprov från Operakällaren, men sedan leverera blodpudding. Det är kort sagt svårt
    att utvärdera på förhand, det är ofta bara i efterhand man kan göra det. Det bästa vore nog en modell där man rangordnar om leverantörer regelbundet, efter uppföljning/utvärdering. Oklart om tillåtet, men jag skulle vara beredd att
    driva en sådan modell juridiskt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Nya perspektiv från syd
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Växer med kommunsamverkan

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »