Långa handläggningstider och osäkerhet kring varierande bedömningar på länsstyrelsenivå har fram till nu upplevts som ett problem av branschen.
Det har inte minst gällt nya kameratillstånd för upphandlad trafik som har krävts inför nya avtalsperioder.
Ett riksdagsbeslut som fattades 10 juni – och som träder ikraft på lördag 1 augusti – innebär att kravet på tillstånd för kameraövervakning tas bort för vissa platser och det gäller bland annat kollektivtrafiken.
En seger för tryggheten och brottsbekämpningen, har Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons tidigare sagt:
-Trägen vinner. En ny och moderniserad lag för kamerabevakning i kollektivtrafiken är efterlängtad, efterfrågad och efterlyst.
– När jag väckte frågan för fem år sedan kändes det som att stå ensam och ropa i öknen. Det har tagit tid att nå dit vi är i dag, men det gick.
Bransch- och intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik har bistått regeringskansliet med att utforma den nya lagstiftningen.
Mattias Andersson vid Svensk Kollektivtrafik pekar på att handläggningstider på flera månader hindrat möjligheten att agera när trygghets- och säkerhetsläget förändrats.
Det har också funnits en frustrationen över det man upplevt som en ojämn lokal praxis kring tillståndsbesluten.
-Någon större ökning av antalet kameror kommer det nog generellt inte bli i landet, utan det handlar främst om att kamerabevakningen kommer ske där det bedöms finnas behov och vid rätt tillfällen säger Mattias Andersson.
Han upplever att det finns ett starkt folkligt stöd för nyordningen:
-Lagändringen kommer att ge positiv effekt både för brottsförebyggande ochbrottsuppklaranden. Den upplevda tryggheten i kollektivtrafiken kommer att öka. När vi 2018 ställde frågan till medborgare och resenärer ” Jag anser att kamerabevakning ombord på bussar och tåg ökar trygghet och säkerhet för mig som resenär” så svarade 69 procent instämmande på frågan.
Endast Vänsterpartiet röstade emot förändringen när frågan var uppe för debatt och votering i en “coronatom” riksdag.
51 röster för, 4 emot och 294 frånvarande ledamöter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer