Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fusk bakom Göteborgs storlekskrav

Företagarna riktar hård kritik mot Göteborgs stads krav att leverantörer av lokalvård ska omsätta minst 250 miljoner kronor. Men enligt enhetschefen Samer Mahra är kravet en nödvändig konsekvens av ett utbrett fusk i städbranschen.

| 2020-11-16

När Göteborgs stad upphandlar lokalvård ställs krav på att leverantörerna ska ha en omsättning på minst 250 miljoner kronor per år. 

De ska dessutom kunna uppvisa tre referensuppdrag, där det första uppdraget ska ha utförts för en organisation med minst 20 000 anställda. 

Kraven får hård kritik från organisationen Företagarna. 

”Vad är det som säger att större företag skulle vara bättre än små på lokalvård, skriver Cathrine Dellborg, Jakob E Saternus och Magnus Johansson i ett debattinlägg.

Men enligt Samer Mahra, enhetschef på Inköp och upphandling på Göteborgs stad, är inte syftet med storlekskravet att utestänga små företag – även om det blir konsekvensen.

Motivet är att det handlar om en problembransch och att utredningar visar att staden behöver bli bättre på styrning, kontroll och uppföljning.

– För att klara av att hantera och följa upp avtalen måste vi gå mot färre leverantörer, säger Samer Mahra och tillägger:

– Problemen i branschen är generella och vi riktar ingen särskild misstanke mot små och medelstora företag. 

Han hänvisar till en granskning som visar ett tydligt mönster där många av stadens leverantörer av lokalvård systematiskt eller av rent slarv inte betalt ut korrekta löner och ersättningar. 

Slutsatsen är att beställarna behöver ha tätare dialog med leverantören och kontinuerlig uppföljning av uppdraget.  

Läs mer om uppföljningen som Göteborgs stad gjort.

Läs mer: Göteborgs StadLokalvård

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Fusk bakom Göteborgs storlekskrav"

  1. Ulf Sjölin skriver:
    18 november, 2020 kl. 11:40

    Och vart tog konkurrensen vägen, undrar man?
    Inledningsvis – jag håller fullt ut med om problemen inom städbranschen.

    Men Gbg säger ju dels att problemen är generella för alla storlekar av företag inom branschen, och dels medger man att det egentligen handlar om att DE SJÄLVA inte klarar av att följa upp (alltför) många avtal.
    Nu offrar man huvuddelen av branschen och verkar inte ha funderat på vilka som ska konkurrera om några år… de 95 % av branschen som inte uppfyller kraven kommer ju troligen få svårt att överleva.
    Hade man inte istället kunnat utmana sig ett varv till kring hur man som stor köpare behöver jobba för att kunna följa upp och arbeta med många leverantörer? Då hade man tagit tag i sin egen utmaning, istället för att som nu bara knuffa över det på leverantörssidan.
    Att privata organisationer fokuserar på volymfördelar må vara hänt, men hur rimmar detta upplägg med de offentligas uppdrag att värna/upprätthålla konkurrens och “beakta SME” och allt vad som brukar sägas i högtidstalen…

  2. Eira ärvi skriver:
    18 november, 2020 kl. 18:23

    Menar ni att mellanstora städbolag (som ej uppnår omsättningskraven) men ändå har alla certifieringar ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001, medlemmar i Almega och auktoriserade serviceleverantörer mm.
    Har och haft uppdrag inom Göteborgs stad i många år utan allvarliga anmärkningar, dessutom många goda referenser för väl utförda jobb. Alltid betalt ut rätt löner i rätt tid, god ekonomi, inga skatteskulder. Gjort sina återrapporteringar enligt alla konstens regler. Litar ni inte på dessa företag och ej heller då på deras trepartscertifieringar.

    Enligt er är det ett fåtal bolag som inte skött sig, varför plockar ni inte bort dessa först i stället för att göra en kollektiv bestraffning som det faktiskt är med nuvarande krav?
    Dessutom är kollektiv bestraffning brottsligt enligt svensk lag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026