Beslutet i Region Stockholms trafikförvaltning gör att MTR-avtalet löper ut 2026 istället för 2030 som hade blivit fallet om regionen nyttjat den förlängningsoption som finns i avtalet.
Beskedet kommer efter tilltagande kritik mot MTR, som sedan 2016 driver pendeltågstrafiken i länet, med störningar i trafiken och problem kring utfasningen av tågvärdar.
Trafikförvaltningens ledning betonar ändå att trafiken utvecklats väl sedan MTR tog över.
– Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen inom Region Stockholm, i ett pressmeddelande.
Beslutet om att inleda en ny upphandling innehåller ett stort mått av självkritik. Region Stockholm pekar på att nuvarande avtal har brister för att värna kvalitet och underhåll. Regionen betonar att utvärderingen av nuvarande avtal kommer att vara viktig för att utforma kommande avtal.
Från politiskt håll har trycket varit hårt för att neka MTR förlängning av avtalet. Det framkom inte minst när regionens trafiknämnd hade sammanträde för några veckor sedan Vänsterpartiet mer eller minde krävt uppsägning av MTR-avtalet för att stödja regionens styrande ”Mittenkoalition” (S-C-MP).
– Det viktigaste för oss i Mittenkoalitionen är att vi får en pålitlig trafik för de boende i Region Stockholm. Pendlarna ska kunna lita på att tågen går i tid, och vi ser inte att det nuvarande avtalet ger rätt förutsättningar för det, säger Miljöpartiets Anton Fendert, som är trafikregionråd.
MTR tar kritiken med ro och uttrycker istället stolthet över tiden som operatör.
– När det kommer till en ny upphandling ser vi fram emot att få möjligheten att lägga ett anbud med bättre utformade förutsättningar för alla inblandade parter, säger presschefen Erik Söderberg till Dagens Nyheter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer