Den 4 november beslutade regeringen att inrätta ett myndighetsgemensamt servicecenter. De övergripande målen med detta center är att uppnå sänkta kostnader, minskad sårbarhet och tryggad kompetensförsörjning för myndigheterna.
Från och med den 1 juni kommer landets myndigheter att kunna få hjälp med e-beställningar, fakturering, redovisning, bokslut med mera. Just nu pågår förberedelsearbetet.
Tre av fem planerade informationsmöten för dem har velat veta mer om den nya myndighetens tjänster och organisation har genomförts. Kvar är möten i Stockholm och Göteborg den 18 respektive 19 januari dit ett åttiotal deltagare redan anmält sig.
Statens servicecenter har dessutom påbörjat införskaffningen av it-stöd. Innan jul skickades en avropsförfrågan ut till samtliga ramavtalsleverantörer på avtalet IT-Driftstjänster 2010 avseende helhetsdrift.
Servicecentret kommer att finansieras med intäkter från de myndigheter som drar nytta av tjänsterna. Prismodellen ska baseras på full kostnadstäckning där servicecentrets kostnader för uppbyggnad, löpande verksamhet och investeringar ska finansieras med avgifter.
Eventuella omställnings- och anpassningskostnader hos kundmyndigheterna bärs av respektive myndighet.
Till en början erbjuds tjänster som löneadministration, rese- och utläggsadministration, fakturering, kund- och leverantörsreskontra, löpande redovisning, bokslut, tidredovisning samt stöd för e-beställningar. På sikt bör även andra tjänsteområden övervägas, såsom e-arkiv, e-diarium, genomförandestöd vid myndighetsspecifika upphandlingar, kontorsstöd och it-stöd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer