Knappt hälften av leverantörerna kontaktar den upphandlande myndigheten innan en upphandling. Den vanligaste orsaken är att leverantörerna inte vet om att man får ta kontakt.
Det visar Vismas Anbudsbarometer 2019 som bygger på en undersökning som besvarats av 390 leverantörer i olika branscher under våren.
– Upphandlarna har blivit mer positiva till dialog och vi ser ett tydligt mönster som visar att offentlig sektor jobbar mer aktivt med detta. Vi måste våga prata med varandra och göra det på ett tidigt stadium i processen, säger Marie Ceder, vd för Visma Commerce.
Enligt undersökningen anser 9 av 10 leverantörer att det finns utmaningar med att lämna anbud till offentlig sektor. Den främsta anledningen är att myndigheter har för stort fokus på pris och för lite fokus på kvalitet, men även att kravställningarna är krångliga och förfrågningsunderlagen otydliga.
– Även om det förstås går att ställa obligatoriska krav på kvalitet och hållbarhet och sedan utvärdera på lägsta pris, så ser vi inte att utvärderingsgrunderna “bästa förhållandet mellan pris och kvalitet” och “kostnad” används i den utsträckning jag hade trott och hoppats på, säger Marie Ceder.
Enligt rapporten är det bara 23 procent av leverantörerna som tycker att det är ett sunt eller mycket sunt upphandlingsklimat i Sverige.
Endast 15 procent anser att upphandlande myndigheter är bra på avtalsuppföljning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer