Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

HD-nej till skadestånd för anbud och överprövning

RättsfallsanalysSpinator begärde ersättning för både anbudskostnader och överprövningskostnader. Högsta domstolen lämnade båda önskemålen utan bifall. Joakim Lavér och Sven Olsson, Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2019-01-28
Sven Olsson och Joakim Lavér, Snellman Advokatbyrå,

Bakgrund

Spinator är ett företag vars verksamhet har bestått i utveckling av it-systemlösningar. På uppdrag av Försvarets materielverk, FMV, utvecklade Spinator ett system för ammunitions- och minröjning. I början av 2014 genomförde FMV en upphandling som avsåg driften av systemet.

I förfrågningsunderlaget ställdes det ett krav på att minst två systemutvecklare skulle ha god kunskap om ett visst kartprogram som var en viktig del av ammunitions- och minröjningssystemet.

Programmet fanns vid tiden för upphandlingen endast i en preliminär betaversion. För tillgång till betaversionen krävdes en speciell inloggning som tillhandahölls av Spinator, vars systemutvecklare hade arbetat i betaversionen och visste att inget annat företag hade fått tillgång till den.

Spinator lämnade anbud i upphandlingen men tilldelades inte kontraktet. Spinator begärde överprövning och yrkade att tilldelningsbeslutet skulle rättas. Enligt Spinator kunde kravet på kunskap om kartprogrammet enbart uppfyllas genom praktiskt arbete i det. Eftersom Spinator var det enda företag som hade skaffat sig sådan kunskap borde, enligt Spinator, det vinnande anbudet förkastas.

Förvaltningsrätten beslutade att rättelse skulle ske genom en ny anbudsutvärdering i vilken det vinnande anbudet inte skulle beaktas.

Förvaltningsrättens dom överklagades. Kammarrätten fann att förfrågningsunderlaget var otydligt rörande det aktuella kravet och beslutade med ändring av förvaltningsrättens dom att upphandlingen skulle göras om.

Upphandlingen gjordes om i början av 2016. Något anbud lämnades inte av Spinator. Ett anbud lämnades dock av Site Scandinavian Information Technology som vid tidpunkten var ett av Spinator helägt dotterbolag. Sites anbudshandling var i stora delar likalydande med den anbudshandling som Spinator hade lämnat in i den första upphandlingen. Site tilldelades kontraktet.

Tvisten
Spinator yrkade att FMV skulle förpliktas att betala skadestånd till bolaget med 294 650 kronor. Enligt Spinator hade FMV begått ett skadeståndsgrundande fel vid den första upphandlingen genom att inte utforma förfrågningsunderlaget på ett tillräckligt tydligt sätt och var därför skyldigt att ersätta Spinator dels för anbudskostnader med 181 900 kronor, dels för överprövningskostnader med 112 750 kronor.

FMV invände och anförde att de kostnader som Spinator haft för att förbereda anbud och i övrigt delta i upphandlingen inte varit onyttiga eftersom ett dotterbolag till Spinator erhöll det nya kontraktet.

Någon skada kunde därför enligt FMV inte ha ansetts uppstå hos Spinator. FMV ifrågasatte dock inte att det otydliga förfrågningsunderlaget i och för sig utgjorde en sådan lagöverträdelse som kan ge rätt till skadestånd.

Gällande Spinators anspråk på skadestånd för överprövningskostnader gjorde FMV gällande att förutsättningar för sådant skadestånd inte finns, bland annat därför att Spinator inte var framgångsrikt i processen på ett sådant sätt att kostnaderna kan ersättas genom skadestånd. FMV gjorde dessutom gällande att skadestånd för överprövningskostnader förutsätter att en leverantör, utöver att nå framgång med en överprövning, inte ges tillfälle att tilldelas kontraktet.

Högsta domstolens bedömning

Anbudskostnaderna
HD anför att upphandlingsfelet förvisso bidrog till att Spinator inte tilldelades kontraktet men framhäver att felet undanröjdes genom kammarrättens beslut att upphandlingen skulle göras om.

Spinator försattes då enligt domstolen i samma situation som om något fel inte hade förekommit. Det kan enligt HD i regel krävas att en leverantör, om den överprövande domstolen beslutar om en ny upphandling, tar tillvara de tidigare nedlagda resurserna i den nya upphandlingen så att skadan undviks eller begränsas. En skada motsvarande Spinators anbudskostnader skulle enligt HD ha uppkommit först om de resurser som hade lagts ner i anbudsarbetet inte kunde nyttiggöras i det nya förfarandet.

Enligt domstolen ger inte utredningen stöd för att ett sådant nyttiggörande inte skulle ha kunnat komma till stånd. Tvärtom, anför HD, har ett dotterbolag till Spinator lämnat ett i väsentliga avseenden likartat anbud i det nya förfarandet. Utredningen ger enligt HD även vid handen att det var ”interna överväganden inom Spinator-sfären” som var orsaken till att anbudet lades av Site och inte av Spinator. Spinators talan om ersättning för anbudskostnader lämnades därför utan bifall.

Överprövningskostnaderna
Inledningsvis bemöter domstolen FMV:s invändning att Spinator inte var framgångsrikt i processen på ett sådant sätt att kostnaderna kan ersättas genom skadestånd. Enligt HD överensstämde kammarrättens beslut att upphandlingen skulle göras om förvisso inte med Spinators yrkande men utgången innebar ändå en viss framgång för bolaget. Därmed aktualiseras NJA 2013 s. 762 (”Fidelia”) där HD slog fast att den kostnad som en anbudsgivare har ådragits genom att framgångsrikt driva en överprövningsprocess kan utgöra ersättningsgill skada.

HD anför dock att omständigheterna i Fidelia var ”speciella” och framhåller omständigheten att den upphandlande myndigheten i Fidelia-avgörandet beslöt att avbryta upphandlingen när endast den överprövande leverantörens anbud kvarstod.

Därefter anförs att en förutsättning för att ersättning för överprövningskostnader ska utgå som skadestånd är att en leverantör vinner framgång i förvaltningsprocessen men ändå – som en följd av omständigheter som leverantören inte kan lastas för – inte får några möjligheter att tilldelas kontraktet.

Enligt HD bör detsamma, i vissa fall, kunna gälla om förvaltningsdomstolen beslutar att en upphandling ska göras om men leverantören inte ges möjlighet att delta i ett nytt upphandlingsförfarande. Enligt HD har det inte framkommit annat än att Spinator bereddes möjlighet att delta i den nya upphandlingen på samma villkor som andra leverantörer.

Att Spinator avstod från att delta framstår enligt HD i stället som en följd av omständigheter på Spinators sida. Därmed lämnades även Spinators talan om ersättning för överprövningskostnader utan bifall.

Analys

Att en rätt till skadestånd för anbudskostnader föreligger endast om de av leverantören nedlagda kostnaderna inte kan ”nyttiggöras” i det nya förfarandet får anses vara ett uttryck för den allmänna skadeståndsrättsliga principen att en skadelidande har att begränsa eller undvika sin skada (jfr. NJA 2016 s. 369 p. 31-34 och Eric M. Runessons skiljaktiga mening i det nu aktuella fallet).

En följdfråga i denna del blir vilka situationer som kan uppstå där en leverantör inte kan nyttiggöra sina nedlagda kostnader i ett nytt förfarande.

En tänkbar situation är att leverantören drabbas av ett missöde utanför dess kontroll, till exempel att en för produktionen avgörande maskin går sönder, som omöjliggör att anbud lämnas i ett nytt förfarande. I en sådan situation är det alltså tänkbart att en rätt till skadestånd för anbudskostnaderna i den första upphandlingen kan föreligga.

HD:s uttalanden om ersättning för överprövningskostnader framstår som en vidareutveckling av principen som lades ner i Fidelia.

Det kan konstateras att det inte är tillräckligt att en leverantör har vunnit framgång i förvaltningsprocessen för att skadestånd ska utgå utan att det i tillägg krävs att leverantören trots framgången på grund av omständigheter – på den upphandlande myndighetens sida – inte får möjlighet att tilldelas kontraktet.

Sammanfattning

•När en förvaltningsdomstol beslutar att en upphandling ska göras om uppkommer en skada motsvarande en leverantörs anbudskostnader först om de resurser som lagts ner i anbudsarbetet inte kan nyttiggöras i det nya förfarandet.
•Ersättning för överprövningskostnader i form av skadestånd kan utgå om en leverantör vinner framgång i förvaltningsprocessen men ändå – som en följd av omständigheter på den upphandlande myndighetens sida – inte får möjlighet att tilldelas kontraktet.

Målnummer och domstol
Högsta domstolens dom i mål nummer T 1055-18 meddelad i Stockholm den 27 december 2018.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »