Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Högsta instans underkänner förhandling

Högsta förvaltningsdomstolen underkänner Sundsvalls kommuns upphandling av laboratorietjänster. Detta eftersom kommunens sätt att förhandla bedöms ge anbudsgivarna information om konkurrerande anbud.

| 2015-11-12

Sundsvalls kommuns förhandlade upphandling av laboratorietjänster genomfördes enligt LUF och modellen lägsta pris. Avtalet gick till Alcontrol sedan företaget kraftigt sänkt sitt pris i en förhandling som kritiseras av Eurofins.

Under förhandlingarna fick anbudsgivarna olika information. Rent praktiskt begärde kommunen att det ena anbudspriset ska sänkas med en viss procentsats och det andra med en annan procentsats.

Enligt Eurofins har kommunen tydligt informerat Alcontrol om att bolaget måste sänka sitt pris med 30 procent för att det skulle bli konkurrenskraftigt. På så sätt har konkurrerande prisnivå avslöjats.

Högsta förvaltningsdomstolen instämmer i underinstansernas bedömning att förhandlingen kommit att genomföras på ett sätt som direkt eller indirekt kunnat ge information om det konkurrerande anbudet. Detta förfarande strider mot likabehandlingsprincipen och har varit till skada för sökanden Eurofins.

Förvaltningsrätten ansåg att upphandlingen borde rättas genom en ny utvärdering. Detta utan att beakta det nya anbudspris som lämnats av vinnande anbudsgivare efter genomförd förhandling. Kommunen tog ärendet vidare till kammarrätten som avslog överklagandet.

Inför sin dom (pdf) har Högsta förvaltningsdomstolen inhämtat ett yttrande från Konkurrensverket. Av det framgår bland annat att rena prisförhandlingar i sig inte torde innebära en påtagligt större risk för överträdelser av de grundläggande principerna jämfört med förhandlingar som också gäller andra kontraktsvillkor än priset.

Läs mer: Överprövning AlcontrolEurofinsförhandlad upphandlingHögsta FörvaltningsdomstolenKonkurrensKonkurrensverketLaboratorietjänsterLikabehandlingsprincipenSundsvalls Kommun

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Högsta instans underkänner förhandling”

  1. Anders skriver:
    18 november, 2015 kl. 14:53

    Kammarrättsdomarna har ju varit spretiga när det kommer till hur det förhandlade förfarandet ska tillämpas. Avgörandet är därför välkommet. Tyvärr blev inte situationen tydligare eftersom argumentationen är snål och haltande.

    HFD konstaterar att ”[f]örhandlingarna får avse en eller flera av anbudsgivarna” och att ”… det inte [finns] några hinder för en sådan förhandling”. Enl. 2 kap 9 § LUF innebär ett förhandlat förfarande att UE får bjuda in utvalda leverantörer och förhandla om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem. Så långt allt bra, men sedan hamnar man snett.

    HFD går in på hur generalklausulen i 1 kap. 24 § LUF (1 kap. 9 § LOU) ska tillämpas vid ett förhandlat förfarande och kommer till slutsatsen att likabehandlingsprincipen ska ha samma genomslag vid ett förhandlat förfarande som vid övriga förfaranden. Övriga principer berörs flyktigt eller inte alls. Inte heller för HFD något resonemang om varför man frångår lydelsen i lagtexten samt EU-domstolens tolkning av hur förhandlingar får bedrivas.

    I exempelvis fallet London Underground PPP konstaterade EU-domstolen att ett förhandlat förfarande – framför allt i slutskedet av tilldelningsprocessen – får genomföras under selektiva och flexibla former och att justeringar och
    modifieringar får ske allt eftersom och med utvalda leverantör i syfte att
    uppnå bästa tänkbara anbud. Det ligger i förfarandets natur utan att det för
    den delen ses som diskriminerande behandling.

    Även Arrowsmith, vars åsikter vanligtvis betraktas med vördnad i upphandlingskretsar, körs över av HFD. Arrowsmith har tidigare utryckt att “…it is not a legal requirement to keep any other participants involved: the Commission explicitly acknowledged that the final negotiations may be carried out without any competitive pressure” (The Law of public and Utilities Procurement (2005), sid. 592). Den tolkningen går inte riktigt ihop med HFDs tolkning.

    Vidare, ett resonemang om leverantörernas olika utgångspunkter i förhandlingen hade varit önskvärt (och notera att det inte är frågan om anbud varit oförenliga med FFU från första början). Utgångspunkterna i slutskedet av förhandlingen var att ett anbud (A) måste ner 30 % och ett annat (B) ner 10 % för att nå köparens prisnivå. Under förhandlingen sänkte Anbudsgivare A sitt anbud med 30,5 % och anbudsgivare B med 5 %. Det kom att innebära att anbudsgivare A, som låg högre innan förhandlingens slutfas, tillslut vann.

    HFD konstaterar tyvärr bara att olika utgångspunkter föreligger och att en
    anbudsgivare får info om att anbudet måste ner 30 % och den andra 10 %. Av den anledningen har man diskriminerat mellan anbudsgivare genom att ge olika information som ”kunnat” ge information om konkurrerande anbud. Notera att information inte faktiskt behövt att framgå utan att det räcker att information om en konkurrents anbud, direkt eller indirekt, kunnat framgå för en annan anbudsgivare. Därför ska förfarandet underkännas. Punkt slut.

    Det är ju inte så att förhandlat förfarande kan tillämpas hur som helst till att börja med. Insteget är redan högt och nu blir det i princip oanvändbart. Även om EU-rätten ger en annan tolkning så hade det varit intressant att veta hur HFD resonerat för att komma fram till att det är diskriminerande att förhandlingen utgår från anbudets egna förutsättningar samt varför det är diskriminerande att be om ett ”sista bud” när man för handlar med flera leverantörer (men om man bara väljer en leverantör att förhandla med så är det ok…).

    Med domens restriktiva tolkning om när UM/UE diskriminerar leverantörer under en förhandling så är det rimligen även diskriminerande att från första början välja leverantörer att förhandla med. Därför stödjer inte argumentationen slutsatsen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026