Coronasmittan har gjort frågan om hur arbetskläder för anställa i hemtjänsten ska tvättas extra aktuell.
I början av året beslutade Hultsfred och Vimmerby att göra en gemensam upphandling.
Men upphandlingen avbröts och när lokaltidningen frågade Lars Sandberg, socialnämndens ordförande i Vimmerby, om orsaken blev svaret att inga anbud kommit in.
– Eftersom vi gick ihop med Hultsfred trodde vi att det skulle vara intressant, men ingenting kom in, sa Lars Sandberg till Dagens Vimmerby. Något som även Upphandling24 refererade.
Detta fick Peter Streijffert, vd för Lindbytvätten, att agera.
”Det stämmer att de två kommunerna gick ut med en anbudsinbjudan gällande arbetskläder i början av året där sista anbudsdag var den 9:e mars. Men redan den 3:e mars, meddelas att man avbryter upphandlingen”, skriver Peter Streijffert i ett mejl.
Han är kritisk till uttalandet om att inga anbud kommit in.
”Under upphandlingen skickade vi in flertalet frågor som brukligt är både via den upphandlingstjänst som kommunerna använde sig av, och försökte kontakta ansvariga via mejl och telefon när svar där uteblev. Vi fick ingen som helst återkoppling heller varken via mejl eller telefon från ansvariga.”
Det abrupta avslutet kring anbudsförfarandet kom oväntat, enligt Peter Streijffert.
Så vad är det egentligen som hänt? Vi frågade Lars Thelin som är upphandlingschef på Inköpscentralen Västervik, som sköter upphandlingen åt kommunerna.
Varför avbröts upphandlingen?
– Upphandlingen avbröts den 3 mars på grund av brister i förfrågningsunderlaget. Vi hade en otydlig prissättningsmodell och efterfrågade ett väldigt stort sortiment av produkter. Vi hade också efterfrågat leveranser två-tre gånger i veckan, ett krav som är väldigt kostnadsdrivande.Detta är krav som vi nu kommer att se över, säger Lars Thelin.
Hur många anbud hade inkommit?
– Avbrytandet skedde under annonseringstiden, så inga anbud hade inkommit.
Varför fick inte Lindbytvätten återkoppling på sina frågor?
– Samtliga som hämtat ut underlag fick information i samband med att upphandlingen avbröts. Vi besvarade inte samtliga frågor som kom in under upphandlingen eftersom vi avbröt under annonseringstiden, men det kommer att tas hänsyn till dessa i det nya underlaget.
Vad händer nu?
– Vi arbetar nu med att förbättra underlaget för att kunna annonsera en ny upphandling så snart som möjligt, säger Lars Thelin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer