Länstrafiken i Örebro gav från den 1 november 2010 Transam i uppdrag att hantera samhällsbetalda transporter. Avtalet gällde till den 19 mars år 2012 då Transam fusionerades upp i Länstrafiken.
Kammarrätten har redan slagit fast att det handlar om en otillåten direktupphandling. Beslutet blev dock att avtalet skulle bestå eftersom det fanns ett tydligt allmänintresse i att tjänsten skulle fungera bra.
Vid Konkurrensverkets krav på upphandlingsskadeavgift låg uppdragets totala värde under 16 månader på 20,6 miljoner kronor till grund för yrkandet. Kravet på 1,5 miljoner kronor i böter fastställs nu av förvaltningsrätten.
Länstrafiken tyckte för sin del att 150 000 kronor vore ett rimligare belopp. Detta eftersom det handlar om ett ringa fall och att avtalet är samhällsviktigt.
Enligt övervakande myndighets resonemang motiverar tvingande hänsyn till ett allmänintresse inte en sänkt upphandlingsskadeavgift. Länstrafiken har ju redan i ogiltighetsmålet fått tillgodoräkna sig att det fanns tvingande hänsyn.
Konkurrensverket menar att det inte kan ha varit lagstiftarens avsikt att upphandlingsskadeavgiften ska sättas ner så snart det i ett mål om överprövning av ett avtals giltighet har fastställts att det förelegat tvingande hänsyn till ett allmänintresse. En sådan ordning bedöms gå på tvärs med rättsmedelsdirektivets krav på att sanktionerna ska vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.
I skriftväxlingen med förvaltningsrätten förklarar Länstrafiken sitt agerande med de stora omorganisationer som var nödvändiga i spåren av införandet av kollektivtrafikmyndigheter. Att ta fram ett förfrågningsunderlag bedömdes som “en oerhört stor insats”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer