Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Innovationskraften missgynnas”

DebattDet finns gott om utrymme för förbättringar i upphandlingsunderlagen. Dels är de ofta onödigt krångliga och detaljerade, dels finns det alltför ofta ett ensidigt fokus på pris, skriver Karl Johan Börjeson och Daniel Schönström och efterlyser möjligheten till innovationer.

| 2024-04-22
Karl Johan Börjeson, Protrain, Mjölby, och Daniel Schönström, S-Schakt, Hörby.

Många av oss företagare deltar i offentliga upphandlingar. Det handlar om alla möjliga varor och tjänster; från stort till smått och från stora till små mängder. Bredden är enorm och det handlar om mycket pengar.

Varje år utannonserar offentliga aktörer 18 500 upphandlingar till ett värde av drygt 800 miljarder kronor. Då är inte ens alla direktupphandlingar inräknade. En kommun upphandlar varor och tjänster för i genomsnitt 30 procent av sin budget. Det innebär att vad och hur myndigheten upphandlar har stor betydelse för näringslivet.

Att exempelvis en kommun upphandlar en vara eller en tjänst beror förstås på att den varken kan eller bör producera det själv. Det offentliga ska fokusera på sina kärnuppgifter och köpa in det som inte görs i egen regi men som är nödvändigt för verksamheten.

Eftersom varan eller tjänsten upphandlas så handlar det om ett område där upphandlaren troligtvis saknar tillräckligt med kunskap om ämnet. Det är liksom därför det upphandlas – för att någon annan som har kompetensen ska förse kommunen med varan/tjänsten.

Upphandlingar är alltså viktiga och bra, men det finns gott om utrymme för förbättringar i upphandlingsunderlagen. Dels är de ofta onödigt krångliga och för detaljerade för sitt syfte, vilket utesluter mindre företags möjligheter att lägga och vinna anbud. Dels finns det alltför ofta ett ensidigt fokus på pris. Detta är inte en optimal ordning. 

Det ensidiga prisfokuset missgynnar både kvalitet och möjligheten till innovationer. Ibland, men fortfarande alltför sällan, får vi i anbuden beskriva hur vi vill utföra jobbet för att ge beställare mesta möjliga värde av utförd tjänst. Då kommer också de mer mjuka parametrarna att värderas — till nytta för alla parter. Fler borde arbeta så.

I synnerhet bland små och medelstora företag, så kallade SME, är innovationskraften stor, man skulle kunna kalla det ett signum för entreprenörens själ. Hade upphandlingarna riktat in sig på vilket resultat som önskades i stället för enbart pris, hade nya lösningar kunnat se dagens ljus.

Det är heller inte säkert att det i slutänden skulle bli dyrare, gungor och karuseller gäller även i detta sammanhang, men resultaten hade blir annorlunda. Och i 99 fall av 100 bättre.  

De som upphandlar måste också bli bättre på att formulera och följa upp de krav som ställs. Ett exempel. Det är ganska vanligt att det i upphandlingsunderlagen specificeras vilken typ av verktyg, bilar eller maskiner som ska användas, oftast handlar det om en viss miljöprofil såsom vilken typ av bränsle som ska användas eller hur gamla redskapen får lov att vara. Det kan också handla om att ha medarbetare/utförare med en viss utbildning eller certifiering.

Som anbudsgivare uppgraderar vi då maskinparken eller personalstyrkan, vilket för en småföretagare kan kosta ganska rejäla belopp. Sen har vi ändå kunnat se att det inte alls är personer eller maskiner med denna profil som används när arbetet satts i gång. Bristen på uppföljning leder förstås till en osund konkurrens och en ojämn spelplan för oss företagare. 

Till syvende och sist handlar detta om hur vi förvaltar medborgarnas skattepengar, samtidigt som det offentliga ska förses med en god kvalitet på det som upphandlas. SME-företagen kan spela en ännu viktigare roll i detta än vad de tillåts i dag.

Så låt upphandlingsunderlagen innehåll vissa grundkrav och överlåt till anbudsgivarna komma med inspel och förslag. Då kan vi verkligen prata om innovation, omställning och ökad kvalitet – och mena allvar.

Karl Johan Börjeson
Protrain, Mjölby
Daniel Schönström
S-Schakt, Hörby

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattFörfrågningsunderlag

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026