Den telefonrådgivningstjänst som nu ska innivationsupphandlas är en del av det samlade konceptet 1177 vårdguiden, som är Sveriges samlingsplats för information samt tjänster inom hälsa och vård, där webbsidan www.1177.se och telefonrådgivningen är tongivande.
– Genom innovationsupphandlingen vill vi nyttja innovativa lösningar och skapa bättre tjänster och samhällsservice till våra regioninvånare, berättar Martin Andreasson (m), ledamot i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.
Han menar att en modern distansrådgivningsfunktion ska syfta till att kunna vara ett stöd i samordningen av vårdens olika insatser.
– Den tekniska utvecklingen har medfört att kommunikationsmöjligheterna idag är helt andra än för bara tio år sedan. Bilder, video och andra typer av informationsöverföring borde därför vara naturliga kommunikationsmedel att använda också i vården, säger Martin Andreasson.
Med hjälp av modern teknik och patientens medgivande finns idag goda digitala stöd för att hålla ordning i komplicerade processer och vårdförlopp där tjänsten också vara ett stöd till fysisk sjukvårdsverksamhet, enligt ledamoten.
– Inte minst då trycket på akutmottagningarna ökar är det viktigt att modernisera hur vården kommunicerar med invånarna för att, där det är möjligt, undvika besök som lika gärna kunnat göras på annat sätt. Därför tar vi nu ett initiativ för att modernisera rådgivningsdelen av 1177, säger han.
Innovationsupphandling innebär att en tjänst som inte finns på marknaden utvecklas för att uppfylla en beställares önskemål.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer