Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Interimistiska beslut i HFD kan vara ett minne blott

Juridisk krönikaHögsta förvaltningsdomstolen, HFD, sätter ner foten angående interimistiska beslut och påminner om betydelsen av att se till allmänintresset vid skadeavvägningen. Tomas Eliasson och My Becher, Advokatfirman Delphi, reflekterar över ett beslut från Högsta förvaltningsdomstolen.

| 2018-04-01
Tomas Eliasson och My Becher, Advokatfirman Delphi.

I slutet på oktober förra året meddelade Högsta förvaltningsdomstolen ett beslut i frågan om omprövning av ett interimistiskt beslut, mål nummer HFD 1968-17 Ej slutligt beslut 2017-10-26.

Bakgrunden till målet är en upphandling i form av avrop från ett ramavtal som genomfördes av Migrationsverket och tilldelningsbeslutet meddelades i juni 2016. Telenor Sverige ansökte om överprövning hos förvaltningsrätten och sedan till kammarrätten som båda avslog ansökan.

Telenor överklagade då till Högsta förvaltningsdomstolen som i juni 2017 meddelade prövningstillstånd i frågan om omfattningen av en förvaltningsdomstols utredningsansvar. Dessförinnan hade Högsta förvaltningsdomstolen beslutat att Migrationsverket inte fick ingå avtal avseende upphandlingen innan något annat hade bestämts.

Det har tidigare fastställts att genom ett interimistiskt beslut kan en domstol skaffa sig tid för att kunna genomföra en överprövning av en pågående upphandling, RÅ 2003 ref. 64.

Förutsättningarna för när en domstol ska kunna meddela ett interimistiskt beslut framgår av 16 kap. 9 § ÄLOU. I första stycket framgår att en domstol får besluta att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. I andra stycket framgår det att domstolen får avstå från att fatta ett sådant beslut om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören.

Vid sin bedömning ska domstolen ta hänsyn till användarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen, i enlighet med tredje stycket.

Det tredje stycket i 16 kap. 9 § ÄLOU infördes i juni 2016 med anledning av att lagstiftaren ansåg att domstolar generellt hänvisade till RÅ 2003 ref. 64 utan att redogöra för någon närmare skadeavvägning.

Detta innebar att domstolarna regelmässigt stoppade upphandlingar under överprövningsprocessen – i vissa fall upptill flera år. Lagstiftaren ville således att de interimistiska besluten skulle minska.

Högsta förvaltningsdomstolen påminner om att för det fall att en domstol inte fattar ett beslut om interimistiskt beslut, eller väljer att upphäva ett sådant beslut, tillgodoses en leverantörs berättigade intresse av att få rättsenligheten av en upphandling prövad genom bestämmelserna om överprövning av avtals giltighet, upphandlingsskadeavgift och skadestånd.

I förevarande mål har Högsta förvaltningsdomstolen meddelat prövningstillstånd med anledning av att det är av vikt för ledning av rättstillämpningen. Domstolen konstaterar i aktuellt beslut att en sådan grund för prövningstillstånd uteslutande är motiverat av det allmänna intresset av tillgång till vägledande prejudikat.

Högsta förvaltningsdomstolen anger att den klagandes intresse av att få möjlighet till prövning saknar betydelse i sammanhanget. Domstolen konstaterar att Telenor har fått sin sak prövad i både förvaltningsrätt och kammarrätt, varför Telenors intresse av att få saken prövad i ännu en instans inte väger särskilt tungt.

I förevarande mål har Högsta förvaltningsrätten bland annat sett till tidsåtgången, ramavtalets giltighet och de stor kostnader som överprövningsprocessen har medfört. Slutligen konstaterar domstolen, vid skadeavvägningen av de olika intressena, att den skada och de olägenheter som det interimistiska beslutet medför för Migrationsverket kan bedömas vara större än skadan för Telenor av att det intermistiska beslutet upphävs.

Därmed beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att upphäva det interimistiska beslutet.

Sammanfattningsvis anser vi att det är positivt om upphandlingsprocesserna effektiviseras. Processerna tar vanligen alltför lång tid vilket innebär stora kostnader för båda parter.

Effektiviseringarna får dock inte gå ut över rättssäkerheten för leverantörerna. Det är viktigt att leverantörerna har tillgång till effektiva rättsmedel. I dag har vi en relativt spretig praxisbildning i Sverige och det är tyvärr inte ovanligt att domstolar som har hanterat samma typ av fråga kommer fram till olika slutsatser.

Detta är bekymmersamt, varför det kan finnas ett behov av att en leverantör får sin sak prövad även av Högsta förvaltningsdomstolen. Detta gäller även i det fall både förvaltningsrätt och kammarrätt tidigare har prövat frågan. En process angående ett avtals giltighet, upphandlingsskadeavgift eller skadestånd kommer inte tillgodose leverantörens behov i detta avseende, enligt vår mening.

Än vet vi inte vilka effekter detta beslut kan komma att få. Vi tycker oss dock redan nu se en tendens av att yrkanden om interimistiskt beslut i Högsta förvaltningsdomstolen avslås allt oftare.

Detta gäller såväl fall där både förvaltningsrätten och kammarrätten tidigare har prövat frågan och fall där endast förvaltningsrätten har prövat frågan i sak och kammarrätten därefter inte beviljar prövningstillstånd.

För det fall när kammarrätten inte beviljar prövningstillstånd finns det en risk för att leverantören endast får tillgång till en instansprövning, vilket kan bli ett reellt hot mot rättssäkerheten.

Vi ser med spänning fram emot den fortsatta rättsutvecklingen.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »