Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Rotterdams sysselsättningskrav inspirerar

Inom ramen för projektet "Sysselsättning genom offentlig upphandling" har en delegation från Sverige och Finland besökt Rotterdam. "Något som jag tar med mig är Rotterdams inställning att varje offentligt kontrakt innehåller arbete i någon form", säger Patrick Amofah från Upphandlingsmyndigheten.

| 2018-02-15

Efter att projektet Sysselsättning genom offentlig upphandling lämnat in sin avstämningsrapport efter analys- och planeringsfasen gav ESF-rådet klartecken för projektet att gå in i genomförandefasen.

Svenska ESF-rådet har funnits som myndighet sedan år 2000 och arbetar på uppdrag från arbetsmarknadsdepartementet och socialdepartementet. Verksamhetwn spänner över flera politikområden, främst arbetsmarknads-, social-, utbildnings-, närings- och integrationspolitik. ESF-rådet förvaltar också  Europeiska socialfonden.

– Vår ambition är att till sommaren 2018 ha rekryteringsprocess och särskilda kontraktsvillkor klara. Rekryteringsprocess och matchning samt hur man utformar sysselsättningskrav är avgörande för att lyckas skapa jobb genom offentlig upphandling. Därför prioriterar vi det redan tidigt i projektet, sa projektets projektledare Patrick Amofah på Upphandlingsmyndigheten i samband med att projektet fått klartecken.

I början av februari reste det transnationella ESF-projektet “Sysselsättning genom offentlig upphandling” till Rotterdam i Nederländerna, för att titta närmare på hur staden och regionen arbetar med att ställa sysselsättningskrav i offentliga kontrakt. Med på resan var partners från både Sverige och Finland.

Rotterdam är en stad i Göteborgs storlek med 623 000 invånare. Den är känd för att ha en av världens största hamnar. Inkomstklyftorna i staden är stora och historiskt har många flyttat därifrån när de nått en viss utbildningsnivå eller levnadsstandard.

Där har har staden arbetat fokuserat med att hitta nya sätt att stimulera till jobb. Ett paradigmskifte var när fokus flyttades från de arbetssökande till arbetsgivarna. Genom att stötta arbetsgivarna skapas fler jobb. Utan arbetsgivare inga jobb, blev den nya devisen som ledde till att Employers Service Desk (WSPR) bildades, som ger stöd till arbetsgivare i Rotterdamregionen. Det WSPR stöttar med är bland annat att hitta, utbilda och matcha arbetssökande för att passa arbetsgivarnas behov.

Men staden ser också till att använda sina upphandlingar som verktyg för att hjälpa människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden att få jobb. 2011 togs ett politiskt beslut att ta krafttag för att förflytta arbetslösa bort från bidrag med hjälp av offentlig upphandling. I Rotterdam blev resultatet att alla offentliga kontrakt över 50 000 euro ska innehålla krav på en social avkastning som bidrar till ökad sysselsättning.

Den vinnande leverantören i upphandlingen ska uppfylla en social avkastning som motsvarar en procentsats av kontraktsvärdet. Procentsatsen kan variera, till exempel beroende på hur mycket arbete som ska utföras inom kontraktstiden. Värdet räknas ut per timme enligt en definierad modell.

– Leverantören får stöd i att hitta sätt att uppfylla kraven. Det finns flera olika alternativ, till exempel att ge jobb till någon som är bidragstagande arbetslös eller att anlita en skyddad arbetsplats till någon del av tillverkning eller liknande. Men till syvende och sist är det leverantören som är ansvarig för att uppfylla villkoren. Vi kan ge stöd, men det är de som ska leverera den sociala avkastningen, förklarade Onno Scholtonen, Advisor Social Return i Rotterdam Stad.

– Det var intressant att höra hur de resonerar kring leverantörens ansvar för att leverera social avkastning. De är tydliga med var ansvaret ligger och har sätt att hantera dem som inte uppfyller kraven, säger Teuta Cakolli, matchare, Helsingborgs Stad.

För att förenkla administrationen och tydliggöra hur varje leverantör ligger till har ett it-verktyg tagits fram, där varje leverantör rapporterar in antal timmar av socialt ansvarstagande. Staden verifierar och har automatisk kontroll över utfallet för de olika kontrakten.

– It-verktyget är verkligen intressant. Att så enkelt kunna följa upp och ge leverantörerna en tydlighet kring vad som förväntas är fantastiskt, säger Ewa Hedman, upphandlare, Botkyrka kommun.

–It-verktyget är inspirerande och det är något jag gärna skulle se att vi hade i Sverige, helst på nationell nivå. Sedan tar jag till mig deras syn på social avkastning där det inte spelar någon roll om det är korta eller långa uppdrag som erbjuds individen. Allt räknas som ett steg närmare arbetsmarknaden och fast anställning, säger Patrik Tengberg, strateg, Stockholms Stad.

Rotterdams resultat för 2017 var imponerande. Fler än 700 offentliga kontrakt med sysselsättningskrav gav 3 069 jobb till ett värde av 30 180 677 euro. Inte undra på att studiebesöket inspirerade projektgruppen från Sverige och Finland.

– Något som jag tar med mig är Rotterdams inställning att varje offentligt kontrakt innehåller arbete i någon form. Där det ska utföras arbete finns det möjlighet att ställa sysselsättningskrav, säger Patrick Amofah från Upphandlingsmyndigheten.

Projektet kommer att pågå till slutet av 2019, då en nationell modell för sysselsättningskrav i offentlig upphandling ska vara klar. Men redan till sommaren planeras en första delleverans.

Läs mer: HållbarhetSociala krav

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026