It i skolan är en fråga om ledarskap, om pedagogik och om hur man skapar engagemang och glädje inför nya verktyg och undervisningsmetoder. Men det är också viktigt att välja rätt när det gäller tekniken för att framtidssäkra så mycket som möjligt och att ha ett livscykelperspektiv för bästa ekonomi. Det är kontentan av programmet på Upphandling24s och Computer Swedens årliga evenemang It i skolan som hålls i Stockholm 17 februari.
Det finns även juridiska utmaningar med it i skolan i och med pul. Juristen Lotta Kavtaradze från Pul-akademin är specialist på dessa frågor och delar med sig av senaste nytt kring dataskyddsförordningen.
I Malmö stad har man varit tvungna att hitta ett sätt att kombinera användningen av Googles Apps-tjänster med att följa pul-lagstiftningen. Skoldirektör Anders Malmquist berättar mer om hur man löste problemet och den ikt-strategi som ligger bakom beslutet att enbart upphandla Googles Chrome-datorer.
AcadeMedia-koncernen driver ett livscykelprojekt för att säkerställa att utrustningen hanteras på ett optimalt och kostnadseffektivt sätt genom hela livscykeln från inköp, användning till avveckling.
Samtidigt ställer det ökade fokuset på digitalisering inom skolan också helt nya krav. Stefan Viklund, it-chef, och Petter Hallman, ansvarig för operationella förbättringar, berättar hur man möter de nya utmaningarna från ett inköps- och verksamhetsperspektiv.
Att implementera it i skolan är i mångt och mycket en ledarskapsfråga. Bästa sättet att nå framgång är att våga släppa kontrollen, menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors. Att våga låta pedagoger och elever testa nya saker och ta nya vägar skapar motivation och arbetsglädje, vilket i sin tur ger goda resultat som gör huvudmannen och andra intressenter nöjda. Peyman Vahedi ger dig sina bästa tips ur sin erfarenhet och berättar även om den egenutvecklade appen Course.
Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet, har också tittat på framgångsfaktorer vid implementation av it i skolan. Han visar på fem utvecklingsområden – digital literacy, lärraresurser, digital lärmiljö, ekonomi och ledarskap – och vad som behöver göras inom varje område för att nå målen.
It i skolan är ett viktigt inkluderande verktyg om det används rätt. Ulrika Jonson är lärare, specialpedagog och en av pristagarna i årets Guldäpple. Hon har lång erfarenhet av metoden ”skriva till läsning” som används i många svenska skolor. Men hur går vi vidare? Vad är nästa steg inom digitala pedagogiska verktyg för att det ska fortsätta vara inkluderande och inte lämna en del av eleverna utanför? Ulrika Jonson ser framåt tillsammans med Jesper Samuelsson, rektor på Vallaskolan i Södertälje.
Utvecklingen av digitala läromedel är i dag omfattande och det kan vara svårt att veta vad man ska välja i det stora utbudet. Två företag, Gleerups Utbildning och Sanoman Utbildning, kommer att visa exempel på interaktiva läromedel och hur färdighetsträning kan flyttas till en digital miljö.
Läs allt om konferensen här.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer