Bussförarna som kör för KLT:s entreprenörer kommer inte att behöva söka om sina jobb vid ett eventuellt entreprenörsbyte. Landstinget i Kalmar län kommer också att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor och på att samma grundlagsskyddade meddelarskydd som offentligt anställda.
Beslutet om personalövertagande har fattats i enighet av landstingets arbetsutskott. Målsättningen är att de skärpta kraven inte ska påverka resenärernas kostnader.
– Vår ambition är att utveckla kollektivtrafiken och ge de anställda bra och stabila villkor. Jag förutsätter att bussbranschens entreprenörer delar vår syn och vill bidra till att skapa goda förutsättningar, säger Anders Henriksson, landstingsstyrelsens ordförande.
Syftet med kraven är att skapa kvalitet och kunna bibehålla en stabil yrkeskår inom branschen. Vid upphandlingen undantas dock trafikpaket som omfattar mindre än fem fordon.
Vidare krävs biogas som drivmedel i de trafikpaket som ligger längs E22 från Kalmar till Västervik. I övriga paket ska biogasdriften värderas högst, men utvärdering sker genom en kombination av pris och miljönytta.
– Ett fossilbränslefritt Kalmar län är målet och med denna upphandling tar vi ett viktigt steg för att nå det, säger Christer Jonsson, vice ordförande i landstingsstyrelsen.
Fast på Sveriges Bussföretag är man inte imponerade. I en debattartikel i tidningen Barometern konstateras att Kalmar län idag har den i särklass dyraste kollektivtrafiken i Sverige sett till kostnaden för att producera resan. Nivån ligger ungefär 30 procent över ett jämförbart län som Värmland. I och med de krav som nu ställs bedöms i kostnaderna öka ytterligare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer